Presuda

Što kad vam mobitel ne radi, a operater odbija raskinuti ugovor bez penala?

Kako je potrošač na Upravnom sudu pobijedio HAKOM
Ilustracija
 dpa Picture-Alliance via AFP

Tko ima dovoljno strpljenja i vremena, na sudu može izboriti pravdu čak i protiv nedodirljivog telekomunikacijskog operatera, iako će mu za to trebati i do dvije godine.

Jedna presuda Upravnog suda u Zagrebu, koja je na stranicama HAKOM-a objavljena ovaj tjedan, može poslužiti kao ogledni primjer borbe Davida protiv Golijata. U njoj se protiv jednog velikog operatera bori korisnik koji je, kako proizlazi iz spisa, u prosincu 2016. godine na razdoblje od 24 mjeseca produljio ugovornu obvezu, računajući da će normalno moći iskoristiti uslugu za koju je redovno plaćao.

Ipak feler

I sve je više-manje bilo u redu do lipnja 2017. godine kad je mobitel, koji je ugovorio još 2016., počeo “štekati” pa ga je korisnik predao operateru u namjeri da mu servis otkloni kvar na uređaju. Na njegovo čuđenje, mobitel mu je vraćen nepopravljen, s objašnjenjem kako je uređaj u redu i kako u servisu na njemu nisu zabilježili nikakav kvar, no u praksi će se to pokazati netočnim jer uređaj i dalje neće raditi pa će ga korisnik drugi put opet odnijeti na servis u studenome iste godine.

Ovaj put u servisu će se uvjeriti kako mobitel doista ima neki “feler”, točnije - ne rade mu najbolje kamera ni baterija koje je potrebno zamijeniti, pa će prijavljeni kvar napokon i otkloniti te korisniku vratiti uređaj mjesec poslije.

Prosječni potrošač time bi se vjerojatno zadovoljio te preuzeo mobitel i šutke otišao kući, ali ne i korisnik iz naše presude. On je, ljutit što su ga zavlačili i što mobilni uređaj u potpunosti nije mogao koristiti više od puna četiri mjeseca, odlučio promijeniti pružatelja usluge te se javio drugom operateru, pokrenuo postupak prebacivanja broja, a od starog operatera, onoga s kojim je nezadovoljan, tražio da mu dopusti raskid ugovora bez plaćanja penala te da mu vrate iznos preplaćenih pretplata u vrijeme dok uređaj nije radio.

Dosta hrabro, zar ne?

Povrat novca

Tako će zaključiti i u službama sada već bivšeg operatera koji će, šokiran zahtjevom korisnika, ocijeniti da nisu ispunjeni preduvjeti na temelju kojih bi operater bio dužan dopustiti raskid bez plaćanja penala, a kamoli da još vraća novac za razdoblje u kojem mobitel navodno nije radio, a iz računa koji su pristizali te prometa koji je napravljen - ipak ispada da se ta usluga redovno koristila.

Operater i korisnik borit će se kao lavovi, slat će se pritužbe centrima za korisnike i Povjerenstvu za zaštitu potrošača, a ojađen postupkom operatera, naš će se siroti potrošač obratiti čak i Sudu časti pri HGK koji će, gle čuda, stati na stranu malog čovjeka, zaključiti da je neprihvatljiv postupak u kojem operater četiri mjeseca svojem korisniku ne omogućava popravak plaćenog uređaja te ga javno opomenuti zbog povrede pravila i morala, kao i dobrih poslovnih običaja. Oboružan sada još i presudom Hrvatske gospodarske komore, naš potrošač borbu protiv operatera nastavlja slanjem prigovora Hrvatskoj regulatornoj agenciji za mrežne djelatnosti, no ovdje će ga dočekati hladni tuš: to će tijelo zaključiti kako korisnik nije imao pravo raskinuti ugovor zbog neizvršenja ugovorne obveze - jer je, prema mišljenju HAKOM-a, kvar u konačnici otklonjen, a kad će o tome donijeti i službeno rješenje, naš će se potrošač odvažiti na sudsku bitku te pokrenuti spor.

Nije kraj

I odmah dobiti, s obzirom na to će zagrebački Upravni sud zaključiti kako to regulatorno tijelo svoju odluku nije donijelo u skladu sa zakonom pa ga uputiti na ponovni postupak u kojem će, nalaže sud, odluku o raskidu ugovora bez plaćanja penala trebati donijeti uzevši u obzir i sudsko tumačenje postupka.

Cijela stvar, naravno, nije dovršena jer je HAKOM-u, ako poželi, na odluku dopušteno žaliti se Visokom upravnom sudu, no ipak je poticajna jer pokazuje da se pravda može izboriti čak i kad na suprotnoj strani stoji omraženi telekomunikacijski operater.

Na takve se iscrpne sudske sporove, nažalost, odlučuju samo rijetki, iako praksa i sudska rješenja na stranicama HAKOM-a pokazuju da se to potrošačima često isplati.

Imate prijedlog za Veliku škrticu? Pišite na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. travanj 2024 19:26