COSMIN VLADIMIRESCU

Oporavak nakon pandemije: izazov je digitalan

Glavni je zadatak Uplift akademije stvoriti poduzetnike koji kritički razmišljaju o svim poslovnim procesima i koji se lakše suočavaju s izazovima kakav je, primjerice, ovaj s pandemijom

Cosmin Vladimirescu

 Mastercard

Pandemija je uvelike naštetila tvrtkama svih vrsta diljem svijeta, a prije svega, onima s manjim operativnim maržama, poput mikro, malih i srednjih poduzeća. Dramatičan i nagli pad potražnje i prihoda malih i srednjih poduzeća znatno je utjecao na njihovu mogućnost poslovanja i/ili je prouzročio ozbiljan manjak likvidnosti. Ujedno su se potrošači suočili s padom prihoda, uz strah od zaraze i povećanu nesigurnost, što je dovelo do smanjenja potrošnje. Te učinke dodatno pogoršavaju otpuštanja i činjenica da tvrtke ne mogu isplatiti plaće. Neki su sektori, poput turizma i prijevoza, osobito pogođeni, što također pridonosi smanjenju opsega poslovanja i povjerenja potrošača. Općenito, mikro, mala i srednja poduzeća podložnija su negativnom utjecaju socijalne distance nego druga poduzeća.

U Hrvatskoj mikro, mala i srednja poduzeća čine većinu poduzeća i zaposlenja te su glavni pokretač gospodarskog rasta. Istraživanja pokazuju da je razdoblje u kojem takva poduzeća mogu preživjeti ovaj šok ograničenije nego za veće tvrtke. Ekonomski institut u Zagrebu nedavno je u okviru Mastercardova projekta Uplift proveo prvu sveobuhvatnu studiju o utjecaju pandemije na mikro, mala i srednja poduzeća u Hrvatskoj. Krizi usprkos, u 2020. godini bilo je 3317 privatnih MMS poduzeća više nego u 2019. godini. Ta poduzeća imala su 34,5 milijardi kuna više imovine, i isplatila su 1,37 milijardi kuna više za plaće. U 2020. godini u privatnim MMS poduzećima rasla je čak i prosječna plaća. Uz to, dobit MMS poduzeća koja su dobit bilježila i ranije je čak neznatno povećana. S druge strane, ukupan gubitak onih privatnih malih poduzetnika koji su ranije ostvarivali gubitke se pak povećao za značajnih 30,8%. Pandemija je istovremeno najviše utjecala na smanjenje prihoda malih poduzeća, koji su u 2020. iskazali pad od 4,3%. Kako bi privatni MMS poduzetnici apsorbirali taj šok, smanjili su broj zaposlenih, povećali dugoročne i kratkoročne obaveze, smanjili ukupne rashode poslovanja te reducirali investicijsku aktivnost.

Kao što je OECD nagovijestio, postoji rizik od bankrota za tvrtke koje su inače kreditno sposobne, osobito mala poduzeća, zbog provedbe strogih epidemioloških mjera. Ipak, prema našim podacima, u Hrvatskoj 55% vlasnika takvih poduzeća tvrdi da nije osjetilo nikakve gospodarske posljedice te da se ne boje za budućnost svog poslovanja. Međutim, 30% njih strahuje da će morati obustaviti poslovanje zbog posljedica koronakrize.

Ovo nam razdoblje uistinu pruža mogućnost ubrzavanja digitalnog financijskog uključivanja malih i srednjih poduzeća. Digitalizacija malih poduzeća jača produktivnost i poboljšava njihov pristup financijama i tržištima. Ne mogu dovoljno istaknuti važnost pristupa digitalnoj tehnologiji i infrastrukturi.

Digitalizacija ili digitalna transformacija tvrtkama mogu pomoći da ostvare i održe konkurentnu prednost unapređenjem njihove organizacijske fleksibilnosti i otpornosti, a zahvaljujući tome, tvrtke mogu bolje iskoristiti prilike u kriznim uvjetima uz pomoć digitalnih tehnologija. Također, digitalne tehnologije potpuno su preobrazile poslovne procese, proizvode i usluge te odnose među tvrtkama, čime su se težina i troškovi prijenosa resursa znatno smanjili. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, pandemija je izravno utjecala na smanjenje redovnih gospodarskih aktivnosti poslovnih subjekata u 2020., ali i 2021. godini, što vidimo kad usporedimo ukupan broj registracija novih tvrtki u prva tri tromjesečja 2021. s istim razdobljem prethodnih godina. Iako je broj registracija tvrtki u prva tri kvartala 2021. porastao za 28% u odnosu na isto razdoblje 2020., ipak je bio znatno manji nego u pretpandemijskim 2018. (za 9%) i 2019. (za 12%). Broj registracija u trećem tromjesečju 2021. bio je gotovo isti kao i 2019. godine. Ti podaci upućuju na oživljavanje gospodarstva nakon popuštanja mjera, a kako bi tvrtke mogle pratiti digitalni pomak potrošača te kako bi bile spremne na bilo kakve buduće poremećaje na tržištu, nužna je digitalizacija tog sektora.

Kako se društva digitaliziraju ubrzanim tempom, Mastercard je tu da pruži stručnost, alate i rješenja za digitalizaciju. Za primjer ću dati naš Uplift koji sam već spomenuo. Naime, željeli smo napraviti stvaran utjecaj tamo gdje je najpotrebnije u ovom novom okruženju. Tu negdje se rodio Uplift.hr - sveobuhvatna platforma, prva takva u Hrvatskoj, namijenjena MMSP sektoru, a njezin cilj je pripremiti mikro, male i srednje poduzetnike za izazove današnjeg vremena edukacijama, mentorstvom, networkingom i promocijom te im dati alate za konkurentnost u digitalnom dobu.

Naglasak platforme jest na ulaganju u zajednicu obrazovanjem čitavih segmenata jer je ulaganje u znanje jedino dugoročno ulaganje u društvo. Tako ove sezone pomažemo upravo mikro, malim i srednjim poduzetnicima u turizmu, a jedan od ključnih dijelova programa je Uplift akademija koju smo u suradnji s Algebrom pokrenuli kao trajno dostupnu edukaciju upravo za njih. Prva generacija krenula je u listopadu, a osigurali smo stipendije za 40 poduzetnika. Naglasak je akademije upravo na alatima digitalne transformacije; naime, cilj je stvoriti poduzetnike koji kritički razmišljaju o svim poslovnim procesima i koji se lakše suočavaju s izazovima kakav je primjerice ovaj s pandemijom.

Platforma nudi i dodatne sadržaje, kao što su intervjui sa stručnjacima, ljudima koji su uspjeli u poduzetništvu itd. Želimo pružiti inspiraciju i edukaciju i pripremiti te ljude za bilo koju sljedeću promjenu u okruženju te tako dugoročno pridonositi razvoju gospodarstva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 03:00