RIVIAN AUTOMOTIVE

Osnovani su iste godine kao i Rimac, danas idu na IPO za rekordnih 66,5 mlrd. dolara! Pogledajte što proizvode

Tvrtka stara kao i Rimac Automobili odmah će postati vrijednija od Ferrarija, Renaulta i Hyundaija, a za petama BMW-u, Fordu i GM-u
 Spencer Platt

Američki proizvođač električnih vozila osnovan iste godine kad i Rimac Automobili danas ide na IPO u New Yorku s rekordnom valuacijom. Rivian Automotive danas se lista na NASDAQ-u po cijeni od 66,5 milijardi dolara. Usporedbe radi, Rimac Automobili u ožujku su dotaknuli iznos od gotovo milijardu dolara, ne računajući kasnije pripajanje Bugattija.

Nije stoga neobično da industrija električnih vozila, uključujući Teslu i Rimac Automobile, s nestrpljenjem iščekuje kako će proći Rivianov IPO.

Kad je Tesla 2010. godine izašao na burzu vrijedio je nešto manje od dvije milijarde dolara. Desetljeće kasnije kompanija vrijedi više od bilijuna ili 1000 milijardi dolara. Cijena dionice Tesle je s inicijalnih 17 porasla na 1089 dolara ili za više od 60 puta! Stoga je glavno pitanje za industriju, kao i investitore, može li Rivian Automotive postići slično.

Prema CB Insightsu, trenutačno postoje samo tri startupa jednoroga vrednija od Riviana. To su Stripe, procjenjen na 95 milijardi dolara tržišne vrijednosti, SpaceX na 100,3 milijarde i Bytedance, vlasnik TikToka, težak 140 milijardi dolara.

Paralele s Rimcem

Rivian je kompanija koja proizvodi električna vozila. Na mnogo načina vuče paralele s poslovnim pothvatom Mate Rimaca. Od 2009. većinu je kapitala uložila u istraživačke centre gdje se trudila stvoriti komercijalno električno vozilo i tek je ove godine krenula s komercijalnim isporukama. Osnivač Riviana Robert Scaringe karijeru je započeo u radionici za obnovu Porscheovih vozila na Floridi. Porsche je inače glavni investitor u Rimac grupu. Scaringe se tako zaljubio u proizvodnju automobila da bi nakon studija na MIT-u pokrenuo na Floridi vlastiti automobilski startup.

Kao i Rimac i on je krenuo od proizvodnje električnih jurilica. Najavio je da će poćeti prodavati prve modele svog R1 vozila 2012. ili 2013. Nakon toga je najavio proizvodnju električnog terenca i SUV-a R1T i R1S-a. No, krajem 2017. kompanija je predstavila vozila koja je krenula isporučivati prije nekoliko dana. To su električni terenac s pet sjedala i SUV za sedam sjedala. Vozila se nazivaju A1T i A1C.

U rujnu je Rivian postao prvi proizvođač električnih vozila koji je na tržište isporučio električni terenac pod imenom R1T spreman za prodaju. Prošli mjesec napravio je i prvu isporuku. U tome je potukao Teslu i sve druge konkurente. Naime, Cybertruck Elona Muska na tržištu se očekuje tek iduće godine.

U međuvremenu, Rivian Automotive 2016. kupio je Mitsubishijevu tvornicu u Illinoisu u SAD-u kako bi se pripremio za serijsku proizvodnju električnih vozila. Tvrdi da mu ta tvornica ima kapacite proizvodnje 150.000 vozila godišnje.

image

Sastavljanje Rivianovog kamioneta R1T

Brian Cassella/Zuma Press/Profimedia

Posljednje dvije godine kompanija je narasla sa 750 na preko 6000 zaposlenika i proširila se po SAD-u, uključujući Kaliforniju te u Veliku Britaniji. I Rimac značajno povećava broj zaposlenika posljednje dvije godine te već sada cilja na 1500. Usto se proširio na Veliku Britaniju.

Veliki investitori

Ono što je Rimcu omogućio Porsche to su pak Rivianu omogućili Amazon i Ford. I to bi mogao biti jedan od ključnih razloga velike tržišne valuacije. Amazon je još 2019. naručio od Riviana 100.000 električnih dostavnih vozila. Ugovor je potpisan do 2030. godine, a prvih 10.000 komada trebalo bi biti isporučeno do kraja 2022. godine. Rivian od početka ove godine već provodi testiranja Amazonovog vozila u Los Angelesu, San Franciscu i Denveru, kao i u Oklahomi i Michiganu. Cilj Riviana je da testira vozila u 16 američkih gradova s različitim klimatskim uvjetima prije nego krene u isporuke.

Amazon nije samo prvi veliki kupac. Jedna od pet najvećih tehnoloških kompanija na svijetu i najveći svjetski online trgovac također posjeduje 22,4 posto udjela u Rivianu. Tu je i drugi veliki strateški partner. Riječ je o Fordu, koji iako razvija vlastita električna vozila, posjeduje 14,4 posto udjela u Rivianu. Takvi investitori potiču sentiment među investitorima da se Rivian može uspješno natjecati s Teslom.

Rivian stoga radi dosta toga što radi i Tesla. Primjerice, i ovaj proizvođač užurbano gradi vlastitu mrežu punionica za električna vozila. No, za razliku od Tesle fokus Riviana je na SAD-u.

Početkom godine Bloomberg je procijenio da bi Rivian mogao vrijediti oko 28 milijardi dolara. Sad na IPO ide po cijeni koja je barem tri puta veća. Po toj valuaciji Rivian je vredniji od Renaulta, Nissana, Mitsubishija, Volva, Suzukija, Kije i Hyundaija. Za dlaku je vredniji od Ferrarija (63,5 mlrd. dolara), a od njega je tek nešto vredniji BMW (68,3 mlrd. dolara).

Električna trojka

Ispred Riviana su po vrijednosti Tesla (1027 mlrd. dolara), Toyota (246,5 mlrd.), Volkswagen (140,5 mlrd.), BYD (138,8), Daimler Mercedes (108,4), General Motors (85,1), Ford (80,4), Great Wall Motors (85,1), Lucid Motors (71,6) i deseti, već spomenuti BMW.

Od svih nabrojanih jedino su Tesla i Lucid, kao i Rivian, fokusirani isključivo na električna vozila. Lucid je na burzu izašao u srpnju, kroz SPAC, po tržišnoj cijeni od 24 milijarde dolara. O SPAC-u je potom pričao i Mate Rimac kao mogućem načinu širenja svoje kompanije. Inače, Lucid se pripojio tvrtki Churchill Capital Corp IV koja je već izlistana na burzi kako bi skratio proces IPO-a. Kompanija je otad utrostručila svoju vrijednost. Neki od najvećih ulagača u Lucid su Javni investicijski fond (PIF) Saudijske Arabije i BlackRock.

image

Rivianov kamionet R1T

SPENCER PLATT/Getty images/Profimedia

Ali kao i drugi proizvođači električnih vozila Rivian tek treba dokazati da ima održiv poslovni model. Prema prospektu, kompanija tvrdi da u trećem kvartalu ove godine procjenjuje da je poslovala s gubitkom do 1,28 milijardi dolara. U isto vrijeme prihod joj je na razini od nula do milijun dolara.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 15:04