‘KOZMIČKI URAGAN‘

Znanstvenici otkrili objekt 500 bilijuna puta svjetliji od Sunca: ‘To je najnasilnije mjesto u svemiru!‘

Kvazar, ilustracija

Noirlab/nsf/aura/j. Da Silva// Swns/Profimedia/Noirlab/nsf/aura/j. Da Silva// Swns/profimedia

Astronomi su otkrili novi kvazar koji je 500 bilijuna puta svjetliji od Sunca, što je zapravo galaksija koja u svom središtu ima aktivnu supermasivnu crnu rupu. Oko nje se rotira ogromna masa materijala koji se zbog trenja i gravitacije zagrije na milijarde stupnjeva i stvara svjetlost.

Kako prenosi Sky News, crna rupa koja ga napaja navodno je između 17 i 19 milijardi puta veća od Sunčeve mase i raste najbržom stopom ikad viđenom. Kvazar koji je nazvan J0529-4351, udaljen je 12 milijardi svjetlosnih godina i vjeruje se da je nastao oko 1,5 milijardi godina nakon Velikog praska.

Crne rupe u kvazarima troše ogromne količine materije, a rekordni kvazar koji je otkrio australski tim u svom istraživanju objavljenom u časopisu Nature Astronomy, proguta ekvivalent jednog sunca dnevno dok uvlači goleme količine plina.

- Ovaj kvazar je najnasilnije mjesto koje poznajemo u svemiru - rekao je Christian Wolf s Australskog nacionalnog sveučilišta i glavni autor istraživanja.

image

Kvazar, ilustracija

Ho/Afp/Profimedia/Ho/afp/profimedia

Rotirajući disk plina oko crne rupe koji emitira rekordne količine energije, istraživači su usporedili s kozmičkim uraganom. Kad je kvazar prvi put uočen 1980. godine, vjerovalo se da je zvijezda, ali ponovno je klasificiran nakon promatranja u Australiji i pustinji Atacama u Čileu.

Astronomi vjeruju da troši količinu materije koja je ekvivalentna 370 sunca u godini, što je prema Europskom južnom opservatoriju čini najbrže rastućom crnom rupom dosad.

- U smislu sjaja i vjerojatne stope rasta, J0529-4351 je najekstremniji poznati kvazar - tvrde znanstvenici.

Supermasivne crne rupe u središtima galaksija još uvijek su misterij i nije poznato kako nastaju. Manje crne rupe stvaraju se nakon kolapsa jezgri masivnih zvijezda i mogu se povećati ako se sudare s drugim crnim rupama zvjezdane mase, ali supermasivne crne rupe prevelike su za ovaj proces.

17. travanj 2024 18:11