KOVAČNICA PLANETA

Jedinstvena fotografija: Mlada zvijezda s dva spiralna kraka otkrit će kako je nastao Sunčev sustav

Subaru teleskop, smješten na vrhu vulkana Mauna Kea na Havajima, svojim je 8-metarskim zrcalom uhvatio sjajan prizor koji na prvi trenutak podsjeća na našu Mliječnu stazu. No, zapravo nije riječ o galaksiji već o jednoj jedinoj zvijezdi - SAO 206462.

Mlada zvijezda, udaljena od Zemlje 400 svjetlosnih godina i smještena u zviježđu Vuka, okružena je plinom čiji promjer je ogromnih 22 milijarde kilometara. Fotografija zvijezde podsjeća na galaksiju jer su gravitacijske sile plin i prašinu posložili u dva spiralna kraka .

Ovakve spirale nisu nepoznanica znanstvenicima, no puno ih se češće povezuje uz galaksije s milijunima zvijezdi, a ne samo jednu.

Ovaj neviđeni fenomen upućuje se kako plinovi i prašina oko zvijezde počinju formirati u planete što bi nam moglo otkriti kako je nastao i naš Sunčev sustav.

Znanstvenici su vrlo uzbuđeni zbog ovog otkrića.

- Počeli smo otkrivati kako solarni sustavi kada jednom dosegnu starost od nekoliko milijuna godina, što je vrlo mlado za svijedu, njihovi diskovi počinju poprimati razne zanimljive oblike, od prstenova preko rupa do, sada, spiralnih krakova. Većina tih struktura mogla bi nastajati zbog pomicanja planeta unutar diska - zaključio je astronom John Wisniewski.

28. travanj 2024 22:15