KRAJ NA MARSU

Dirljiv oproštaj NASA-ina robota: ‘Moja snaga kopni, ali ne brinite - moje vrijeme ovdje bilo je produktivno‘

InSight lender

Screenshot Twitter/
InSight je prvi uređaj koji je snimio potrese na Marsu, a u svojih četiri godine napravio je to 1300 puta

- Moja snaga kopni, zato je ovo možda zadnja slika koju ću vam moći poslati. Ipak, ne brinite o meni: moje vrijeme ovdje je bilo produktivno i spokojno. Ako mogu nastaviti razgovarati za svojim timom, hoću - ali ću se odavde uskoro odjaviti. Hvala vam što ste bili uz mene - objavila je na svom Twitter profilu NASA-ina InSight sonda koja će se kroz sljedećih nekoliko tjedana ugasiti i vječno zaspati na Marsu.

Tamo je sletjela u studenom 2018. godine nakon šestomjesečnog putovanja svemirom. Namijenjena je za otkrivanje tajni Crvenog planeta, a omogućila je znanstvenicima otkrivanje od čega je planet sastavljen. Činio je to kopajući i mjereći potrese na Marsu koristeći seizmološki uređaj koji je bio postavljen izravno na prašnjavu površinu.

InSight je i prvi uređaj koji je snimio potrese na Marsu, a u svojih četiri godine napravio je to 1300 puta. Te četiri godine, više su od životnog vijeka koji su mu predvidjeli njegovi stvaratelji. Smatralo se da će uspjeti preživjeti dvije zemaljske godine, no njegovo putovanje dvostruko je duže.

Završit će ga prašina koja se tijekom brojnih pješčanih oluja stvrdnula na njegovom solarnom panelu. Kako tu prašinu ne može očistiti jer mu zbog straha od prekomjerne težine nisu instalirani čistači, omogućeno mu je daljnje napajanje solarnom energijom.

Prije mjesec dana iz NASA-ine misije, u kojoj sudjeluje 30 osoba, rečeno je kako ne postoji plan spašavanja i da su jedina nada jaki vjetrovi koji bi prašinu otpuhali. No, odmah su to označili malo vjerojatnim što je potvrdila zadnja InSightova objava.

Podaci koje je odaslao na Zemlju pomogli su znanstvenicima otkrivanje pojedinosti o Marsovim unutarnjim slojevima, tekućoj jezgri i ostacima nestalog magnetskog polja.

Unatoč poteškoćama NASA neće proglasiti misiju InSight završenom sve dok taj vrijedni robot ne propusti dva predviđena javljanja satelitima koji su u planetovoj orbiti.

18. travanj 2024 02:49