KOZMIČKI NOMADI

Deseci planeta lutaju galaksijom: ‘Ovo je najveća skupina zvjezdanih odmetnika ikad otkrivena‘

Umjetnička ilustracija 'lutajućih' planeta koje su otkrili znanstvenici projekta Cosmic Dance

Screenshot/YouTube
Čak 70 lutajućih ‘planeta skitnica‘ veličine Jupitera otkriveno je u našoj galaksiji Mliječni put, a moglo bi ih biti čak 170

Astronomi su otkrili desetke 'odmetnutih' egzoplaneta kako lutaju Mliječnom stazom. Radi se o planetima bez 'roditeljske' zvijezde koja bi ih držala u orbiti.

Potvrđeno je postojanje grupe od najmanje 70 takvih kozmičkih 'nomada', ali bi broj mogao biti čak 170, pokazuje nova studija, kako prenosi RT.

Do sada je otkriveno tek nekoliko takvih planeta, koji imaju masu sličnu nekim planetima našeg Sunčevog sustava, poput Jupitera, a ova najnovija skupina predstavlja najveću pojedinačnu 'zbirku' takvih planeta za koju znamo.

Udaljeni 420 svjetlosnih godina

Planeti su detektirani u Mliječnom putu na udaljenosti oko 420 svjetlosnih godina od Zemlje, prema nalazima objavljenim prošlog tjedna u časopisu Nature Astronomy.

Takve lutajuće svjetove nemoguće je uočiti jer se obično nalaze daleko od bilo koje zvijezde koja bi ih mogla osvijetliti.

Međutim, istraživači projekta Cosmic Dance u Laboratoire d’Astrophysique de Bordeaux tražili su njihove toplinske potpise i druge pokazatelje koje bi mogle detektirati osjetljive kamere na velikim teleskopima.

"Izmjerili smo male kretnje, boje i svjetlost desetaka milijuna izvora na velikom području neba", rekla je glavna autorica studije Nuira Miret-Roig.

"Ta mjerenja omogućila su nam da sa sigurnošću identificiramo najslabije uočljive objekte u toj regiji, planete skitnice", dodala je.

Budući da su ovi planeti stari tek nekoliko milijuna godina, još uvijek su dovoljno mladi da emitiraju toplinu i infracrveno zračenje.

'Izbačeni' iz matičnog sunčevog sustava

Skenirajući dva desetljeća skupljane podatke s teleskopa na Zemlji i u svemiru, znanstvenici su pronašli najmanje 70 svjetova veličine usporedive s Jupiterom, unutar zviježđa Škorpiona i Zmijonosca.

Voditelj projekta, Hervé Bouy, izjavio je da su podaci iz "desetaka tisuća slika širokog polja" koje je tim proučavao tijekom "stotina sati promatranja" veličine "doslovno desetaka terabajta".

Izostanak utvrđivanja točnog broja tih svjetova posljedica je nesigurnosti po pitanju njihove točne mase.

Prema Europskom južnom opservatoriju, objekti koji su oko 13 puta veći od Jupitera vjerojatno će završiti kao "neuspjele zvijezde", zvane smeđi patuljak.

Još se malo zna o tome kako su ovi planeti nastali i zašto su 'izbačeni' iz svog matičnog sunčevog sustava.

No, Bouy kaže kako se "s postojećom opremom na raspolaganju malo može učiniti da bi ih se proučilo" budući da su planeti "ekstremno slabo uočljivi".

22. ožujak 2024 16:23