NIJE MU SJELA

Rađa o spornoj reklami: Paško je super lik, ali ćevapi i ajvar nemaju nikakve veze s Jugoplastikom

 Youtube/screenshot; CROPIX
Dino Rađa pozdravlja gostovanje svog bivšeg suigrača Paška Tomića, no ne i ‘nespretan način istraživanja tržišta‘

Nova reklama za ekskluzivnu seriju tenisica Jugoplastika, a s Adidasovim logom, kojom je odana počast slavnoj Jugoplastici s krajem osamdesetih i početka devedesetih godina, kad su Splićani tri puta zaredom bili prvaci Europe, podijelila je javnost. I dok jedni oduševljeno dijele reklamu na društvenim mrežama nostalgičarski ponosni, drugi se komentatori pitaju: perpetuira li ona kulturne i druge predrasude prema ljudima s ovih prostorima dok prikazuje igrača slavne generacije Paška Tomića kako zavaljen u stolcu jede ćevape s gomilom ajvara i pomfrita, a zatim odlazi na teren pucati trice, uz masne psovke kad promaši?

Može li se, uopće, tako postati trostruki prvak Europe? Je li prikazani "lifestyle" igrača Jugoplastike autentičan, ili je riječ o klasičnoj egzotizaciji Balkana, prikazu koji nam opet donosi mit o visokom i bradatom, "divljem" Balkancu, iz očišta zapadnog producenta koji stoji iza reklame?

Dina Rađu, nekadašnjeg krilnog centra Jugoplastike i legendarnog košarkaša, uoči početka kampanje, kaže, nitko nije kontaktirao, no ističe, prije svega, osjeća čast i ponos što jedna velika kompanija odaje počast ekipi Jugoplastike. Sama reklama mu, međutim, nije sjela.

Tko će dobiti tenisice

- Mislim da je bez veze. Ne zato što u reklami nema mene ili nekog drugog a tu je Paško, nego zato što mi se čini da je napravljena bez ikakvog smisla, bez neke zdrave ideje - kaže Rađa, dodajući da reklamom "očito istražuju tržište, no na pomalo nespretan način".

Tenisice bi se, kako je čuo, u slobodnoj prodaji mogle pojaviti sljedeće godine.

- Meni je reklama nekreativna. Ćevapi i ajvar mi nemaju smisla. Ako si htio reklamirati Jugoplastiku, mogao si prikazati baš tu tvornicu, koja je inače tada za Adidas proizvodila tenisice. Nisam marketinški stručnjak, ali mislim da se moglo puno više napraviti - smatra košarkaš pa se prisjeća i suigrača Paška Tomića, manje poznatog igrača iz generacije Jugoplastike koja je tada dominirala europskom košarkom.

- Paško je bio s nama u ekipi, mi smo se svi pogubili tijekom godina. Znam da je preselio u Njemačku, tamo je neko vrijeme igrao pa se bavio i trenerskim poslom. Mislim da je reklamu inicirao lokalni Adidasov dućan u Njemačkoj pa su tako i njega angažirali. Ne znam detalje, ali znam da je Paško jedan izvanredni lik koji je od nas svih bio mlađi nekoliko godina, ali je trenirao s nama i bio puno puta u momčadi, a i na treningu je imao svoju ulogu na sparing utakmicama - prisjeća se Dino Rađa koji će, kaže, i sam uskoro dobiti paket s tenisicama koje je u limitiranoj seriji u suradnji s Adidasom proizveo BSTN, jedan od vodećih prodajnih centara sportske opreme u Njemačkoj.

Tenisica BSTN Forum 84 Hi zasad na tržištu ima samo 150, a Dino Rađa nam govori da su ga mnogi fanovi košarke i tenisica kontaktirali još otkad se pojavila prva slika Jugoplastikinih tenisica modela Adidas Forum High. Međutim, nije im mogao pomoći. Svoj su popis manekena uredili odavno pa će tako svoje primjerke prvi dobiti njihovi elitni manekeni kojima će darovati jedan par.

Tako će bijelo-žute tenisice dobiti i svjetski afirmirani nogometaši Paul Pogba (Manchester United) i Serge Gnabry (Bayern), kao i NBA košarkaši James Harden i Damian Lillard. Zatim, naš Bojan Bogdanović (Utah Jazz) koji također ima ugovor s popularnim njemačkim proizvođačem sportske opreme i nosi njihove tenisice. Jedan par će, kako se priča, dobiti i Božo Maljković, trener koji je s Jugoplastikom osvojio dva naslova prvaka Europe. Dino Rađa nam je potvrdio da paket stiže i njemu, a može se očekivati da će svoje tenisice dobiti i Toni Kukoč te ostali članovi slavne generacije.

S Rađom dalje razgovaramo o košarkaškim vremenima na koje se referira ova limitirana serija. Sve se, kaže s nostalgijom u glasu, promijenilo i košarka više nije što je bila.

image
Tomislav Kristo/Cropix

Odijela i kravate

- Ne samo košarka. Način igranja svih sportova se mijenja. Prije je više bio bitan talenat, a danas je to atletika. No, trendovima se mora prilagođavati, ne može se od njih pobjeći. Najveće zvijezde danas su igrači za koje ranije nitko ne bi ni čuo. Košarka je evoluirala u jednom pravcu, koji meni nije drag, i mislim da se pretvara, pogotovo ako govorimo o NBA-u, u jedan all star game, više nego u mušku igru. Danas se traži efikasnost, potezi, zakucavanja, luda dodavanja. Ne traži se košarka. Međutim, ljudima je to atraktivno gledati i sve je to postao biznis - kaže košarkaš pa dodaje da se i u njegovo vrijeme ta nadolazeća promjena dala naslutiti.

- Moja generacija je bila preteča tog rada s privatnim kondicijskim trenerima… Tada su se počeli pojavljivati i visoki igrači koji trče kao bekovi i krila. Počelo je polako. Kasnije se nastavilo razvijati, do mjere da danas centri više ne igraju ispod koša nego šutiraju trice. Danas je to košarka. Promijenilo se puno. Kada sam ja igrao, morali smo nositi odijela i kravate na utakmice i putovanja, danas igrači putuju drugačije odjeveni. Promijenilo se baš sve, naravno da je i sam stil igre - govori Dino Rađa pa dodaje da su tenisice posvećene Jugoplastici i svojevrstan hommage našim košarkašima koji su ostavili trag "preko bare".

- Od Dražena, Divca i Tonija nekad pa do Luke Dončića danas, mnogi su bili zapaženi i uspješni u igri u SAD-u - kaže Rađa.

Inače, u reklami se, osim ćevapa i Paškovih trica, pojavljuje jedan stari broj Slobodne Dalmacije. Naime, u 24. sekundi videa naslovljenog "Ćevapi&Fries", za Paškovim stolom za kojim "tamani" ćevape je i, tada pogotovo, neizostavna Slobodna Dalmacija. Broj novina koji je prikazan u reklami je onaj iz 7. travnja 1989. godine, dan nakon što su splitski "žuti" osvojili prvi od tri naslova prvaka Europe u nizu.

U godinama kasnije, pokorit će Stari kontinent i zauvijek se upisati u povijest. Trideset godina kasnije, kreativni tim koji stoji iza ove reklame sav će taj talent, trud i nadahnuće Jugoplastikine ekipe prikazati ćevapom, psovkom i tricama, u reklamnom spotu duljine od niti dvije minute.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 13:33