ZABRINJAVAJUĆI TREND

Psihologinja Sumejja Brković: ‘Ovo s Ozempicom nije normalno, a za sve je kriva jedna slavna osoba!‘

Sumejja Brković

 /Božo Radić/cropix
Mnogi mladi znaju u svrhu mršavljenja koristiti laksative i druge medicinske preparate, što može dugoročno imati ozbiljne psihološke posljedice

U Hrvatskoj je zavladala nestašica Ozempica, lijeka za dijabetes drugog tipa. Povećava mu se proizvodnja, ali još više potrošnja jer prepisuje za suzbijanje debljine. Međutim, zabrinjava da vlada prava pomama za njim - ne od strane dijabetičara! Do ovog lijeka sve više žele doći mlade djevojke koje imaju par kilograma viška, piše Dubrovački vjesnik.

Na Zapadu je Ozempic također postao ‘hit‘, a upravo se Kim Kardashian i njezinu sestru Khloé dovodi u vezu s korištenjem ovog preparata te ih se optužuje da su ga popularizirale.

Psihologinja u Osnovnoj školi Lapad, Sumejja Brković, prokomentirala je novi, po zdravlje štetni trend te otkrila je li se znala susretati sa sličnim slučajevima

- Svake godine na tržište dolaze nove vrste neprovjerenih lijekova za mršavljenje koje mladi samostalno kupuju bez konzultiranja sa zdravstvenim djelatnicima o nuspojavama i nepovoljnim utjecajima istih na zdravlje. Stoga, nažalost, pomama za lijekom Ozempic nije izolirani slučaj, već je on jedan u nizu koji se popularizirao među mladima u pogrešne svrhe. S obzirom da su u današnje vrijeme mladi izloženi različitim negativnim utjecajima na društvenim mrežama i internetu koje oni ne percipiraju kao takvima, dovoljna je jedna digitalna objava da se velikom brzinom proširi među korisnicima koji će bez razmišljanja o posljedicama otići kupiti određeno sredstvo i konzumirati ga na osnovu neke pozitivne recenzije od strane osoba koji na taj način zarađuju ili se promoviraju. Za lijek koji je prvenstveno namijenjen osobama oboljelih od dijabetesa da se zloupotrijebio na ovakav način nisam još čula, ali mnogi mladi znaju u svrhu mršavljenja koristiti laksative i druge medicinske preparate, što može dugoročno imati ozbiljne psihološke posljedice i dovesti do razvoja poremećaja hranjenja, koji se u današnje vrijeme počinju dijagnosticirati od sve ranije dobi, upozorava.

image
Dr P. Marazzi/Sciencephoto/Profimedia/Dr P. Marazzi/sciencephoto/profimedia

Osvrnula se i na činjenicu da je upravo jedna od najpoznatijih američkih starleta na neki način doprinijela u reklamiranju Ozempica.

- Kim Kardashian je jedna od najutjecajnijih influencerica današnjice. Sama riječ "influence" znači utjecaj, te je jasno da influenceri zahvaljujući angažmanu na društvenim mrežama imaju veliki broj pratitelja i utjecaj na odluke mladih što u konačnici može utjecati na njihovo cjelokupno mentalno zdravlje. Na osnovu jedne objave u kojoj promoviraju neki proizvod u pozitivnom kontekstu utječu na ponašanje svojih pratitelja i njihovu odluku da taj proizvod kupe i koriste. Djeca i mladi su najpodložniji ovakvoj vrsti uvjeravanja i manipulacije jer nemaju dovoljno životnog iskustva i razvijenu sliku o sebi te i dalje nisu u završnoj fazi svog kognitivnog razvoja pa često influencere doživljavaju kao svoje uzore i žele "živjeti" njihove živote pa je ovo jedan od načina na koji to ostvaruju, ističe Brković.

Postavlja se pitanje tko mladim djevojkama najviše nameće taj ‘imperativ‘ vitke linije - do te mjere da su spremne žrtvovati i zdravlje?

- S obzirom da radim s djecom i mladima mogu reći da je važnost izgleda kod djevojčica i njihov doživljaj da li ih ljudi percipiraju tjelesno privlačnima ili ne sve izraženiji i to u vrlo ranoj dobi, čak i u nižim razredima osnovne škole. Uzrok tome je što su djevojčice i djevojke u današnje vrijeme putem interneta i društvenih mreža izložene nerealnim standardima ljepote i seksualiziranim sadržajima te ukoliko se njihov tjelesni izgled ne uklapa na bilo koji način nametnutim standardima, pribjegavaju raznim metodama. Jedna od njih je konzumacija ovakvih medikamenata koji mogu imati nepovratne psihološke posljedice poput narušenog samopouzdanja, depresivnosti, izoliranosti, anksioznosti i potencijalnom razvoju težih psiholoških poremećaja. Djevojke teže idealiziranoj verziji sebe koju vide na internetu i nemaju osviještenost da je to što vide na internetu virtualni svijet, komentira sugovornica.

image
Dr P. Marazzi/Sciencephoto/Profimedia/Dr P. Marazzi/sciencephoto/profimedia

Navela je stručnjakinja i koliko se preventivno može djelovati, te koliko u svemu tome ulogu imaju roditelji i škola:

- Mlade treba educirati da razvijaju kritički način razmišljanja kako bi internetske sadržaje koristili na odgovoran i pozitivan način. Pretjerano i nekritično konzumiranje interneta može dovesti do iskrivljenog pogleda na svijet pa je važno mladim ljudima razlučiti razliku između stvarnog i virtualnog svijeta koje oni najčešće nisu svjesni. Roditelji imaju najvažniju ulogu u prevenciji ovakvih negativnih rastućih trendova s obzirom da jedino oni mogu nadzirati sadržaje koje njihova djeca gledaju preko svojih mobilnih uređaja. Od iznimne je važnosti da obrazovni djelatnici zajedno s roditeljima sudjeluju u odgojnoj komponenti na način da roditelje educiraju o načinima kontrole i štetnim utjecajima interneta te da se svi skupa informiramo koji su to sadržaji i aplikacije u današnje vrijeme popularne među mladima, a koje imaju negativan utjecaj na njihov psihofizički razvoj, poručuje Brković te nastavlja:

- U osnovnim i srednjim školama se kontinuirano provode preventivni programi u kojima su ovo jedne od glavnih tema putem kojih u direktnoj interakciji s učenicima saznajemo s kojim se problemima susreću. Kroz velik broj radionica pružamo im edukativni dio, savjetujemo i upozoravamo na opasnosti na koje mogu naići te kako se mogu zaštititi od istih. Uz otvoreni i podržavajući razgovor s mladima i stalnom primjenom preventivnih aktivnosti od najranije dobi pozitivni rezultati ne izostaju, zaključuje psihologinja, piše Dubrovački vjesnik.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. ožujak 2024 20:31