INVAZIJA

Google prikuplja podatke o lokaciji korisnika Android uređaja čak i kada su lokacijske usluge ugašene, u uređaju čak ne mora biti ni SIM kartica

 Paun Paunović / HANZA MEDIA

Mobiteli koji koriste operativni sustav Android prikupljaju podatke o lokaciji svog vlasnika i šalju ih u Google kad god su spojeni na internet, neovisno o tome je li korisnik upalio ili ugasio tzv. lokacijske usluge, piše Quartz.

Mobiteli s operativnim sustavom Android od početka su 2017. godine prikupljali lokacije odašiljača mobilne telefonije i slali te podatke u Google. Kako je Quartz otkrio u svojoj istrazi, to se događalo neovisno o tome jesu li korisnici svojem mobitelu dopustili da prikuplja lokacijske podatke.

Google je putem glasnogovornika potvrdio da je proteklih 11 mjeseci prikupljao ove podatke, koje je potom uvrštavao u sustav koji koristi za upravljanje obavijestima i porukama na mobitelima s Androidom. Glasnogovornik je rekao da ih se nije pohranjivalo te da će tvrtka okončati s tom praksom.

"Mobiteli s Androidom koncem studenog ove godine prestat će Googleu slati lokacijske podatke. Ta se odluka odnosi na ovaj konkretan servis koji korisnici ne mogu onemogućiti", rekao je glasnogovornik za Quartz.

Iz Googlea su objasnili da su u siječnju ove godine počeli koristiti identifikacijske brojeve baznih stanica zaduženih za promet podacima između mobitela kako bismo dodatno ubrzali brzinu dostave poruka. "Međutim, nikada te brojeve nismo ubacivali u našu mrežu te smo ih odmah odbacivali. U međuvremenu smo ažurirali sustav te on te podatke više niti ne traži", pojasnili su iz Googlea.

Praćenje lokacije uređaja putem jednog tornja pratitelju može reći samo gdje se uređaj okvirno nalazi, no kada je više tornjeva u blizini onog tada se lokacija uređaja može precizno odrediti. Ova je praksa potencijalno štetna za sve one osobe koje ne žele da se njihova lokacija zna, posebice za pripadnike snaga sigurnosti ili recimo žrtve obiteljskog nasilja. Premda su podaci koji su se slali u Google šifrirani, njih se moglo hakiranjem uređaja poslati i trećoj strani.

Ova spoznaja dolazi u trenutku kada se sve više propitkuje praksa prikupljanja podataka o korisnicima od strane tvrtki koje posluju na internetu. Osobni podaci korisnika koji se tiču političke opredijeljenosti, kupovnih navika i lokacije iznimno su vrijedni za Facebook, Google i sve druge tvrtke koje su izgrađene na personaliziranom oglašavanju.

Prema Quartzovoj istrazi, Google je lokacijske podatke uzimao od svih modernih uređaja s Androidom. Utvrđeno je da je Google podatke o lokaciji uzimao i od uređaja koji su vraćeni na tvorničke postavke s onemogućenim lokacijskim uslugama. Uređaji s uključenim mobilnim podacima ili bežičnom mrežom slali su lokacijske podatke Googleu svaki puta kada bi se približili novom tornju za mobilnu telefoniju.

Uređaji spojeni na bežičnu mrežu podatke su slali Googleu čak i kada nisu imali SIM karticu.

"Implikacije ovog otkrića su zabrinjavajuće", rekao je Bill Budington, inženjer softwarea koji radi za neprofitnu organizacije Electronic Frontier Foundation. "Postoji cijeli niz načina za zloupotrebljavanje tih podataka."

U Googleovom pravilniku o privatnosti koji se tiče dijeljenja lokacija piše da će tvrtka od uređaja koji koriste njezine usluge prikupljati podatke o lokaciji uređaja, međutim u njemu ne piše hoće li to činiti i kada su lokacijske usluge onemogućene.

Prema Googleovom glasnogovorniku, sustav za upravljanje obavijestima i poruka odvojen je lokacijskih usluga, međutim korisnicima Android uređaja nikada nije ponuđeno da onemoguće prikupljanje podataka o tornjevima mobilne telefonije.

"Činjenica da to nije opcija je čudnovata", rekao je Matthew Hickey, stručnjak za sigurnost u londonskoj tvrtki za sigurnost Hacker House. "Googleove prikupljanje podataka koji su relevantni samo telekomunikacijskim operaterima djeluje poprilično invazivno, pogotovo u slučajevima kada u uređaju nema SIM kartice ili kada nisu uključene lokacijske usluge."

Premda Google kaže da ne koristi lokacijske podatke koje prikupi na ovaj način, tvrtka omogućava oglašivačima da uz pomoć lokacijskih podataka potrošačima plasiraju oglase. Google tako potencijalno može znati ako je osoba ušla u određenu trgovinu i ponuditi njihovoj konkurenciji mogućnost oglašavanja u tom trenutku.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 16:50