Kako najjednostavnije s novog aerodroma u Istanbulu do Sultanahmeta? Koju valutu ponijeti u Zanzibar? Ima li negdje u Beču besplatan ili jeftin parking? Imate li prijedlog rute za roadtrip po Kaliforniji? Kamo da odem na izlet ovaj vikend, a da je dva, tri sata vožnje od Zagreba?
Sva ova, ali i niz drugih pitanja svaki se dan pojavljuje u Facebook grupi Savjetnik za putovanja, a članovi grupe neumorno odgovaraju, savjetuju, dijele iskustva...
Prošli je tjedan broj članova premašio 80 tisuća, od kojih je većina aktivna i pokreće razgovore, objavljuje slike, daje savjete kad netko postavi pitanje...
Čovjek koji stoji iza stranice je Vlado Šestan za kojega bi se moglo reći da je hodajući savjetnik za putovanja. Iako je doktor veterine, život ga je odveo u drugom smjeru i nakon godina putovanja i rada u turizmu poželio je na jednome mjestu podijeliti sve što zna s drugima. Tako je nastala grupa, a nakon nje i web stranica travel-advisor.eu.
- Oduvijek mi je u životu bio cilj putovati. I prije početka studija sam puno putovao, pogotovo za tadašnje prilike. S prijateljem sam otišao u Ameriku, obilazio je u nekom autu koji smo kupili za 500 dolara i u njemu spavali, prali zube u moru, jeli samo McDonald’s koji je tada bio brutalno jeftin... Tako je nekako sve to počelo. Onda sam se zaljubio u skijanje, ali nisam mogao platiti koliko sam htio ići pa sam postao instruktor skijanja. S obzirom na sve to, kasno sam i krenuo s faksom, a ideja mi je bila da nakon diplome odem u Ameriku raditi, imao sam već dogovor u jednoj klinici. No, nakon diplome završio sam u Beču gdje sam se bavio vanjskom trgovinom, pa u turizmu, i tako nikad nisam otišao u Ameriku - prisjeća se Vlado.
Na poslu u vanjskoj trgovini je puno putovao, prošao je velik dio Azije, Indoneziju, i kad je jedna njegova prijateljica otvorila agenciju, prirodno je bilo da joj pomogne u organizaciji za te destinacije. S vremenom je otvorio i svoju agenciju, potom postao direktor u Generalturistu, a zatim i u Atlasu. Tako je, smije se, zapravo u turizam ušao tek s 40 godina.
- Stranicu nisam namjerno pokrenuo, nego se to zapravo dogodilo slučajno. Na Facebooku su se pojavile te grupe i palo mi je na pamet na jednome mjestu podijeliti s ljudima što sam sve vidio i naučio. To je bilo 2014., a portal kao logičan nastavak 2016. godine - kaže ovaj stručnjak za putovanja.
Grupa se, kaže, ubrzo pokazala fantastičnom. Velik broj članova doveo je do toga da gotovo više ne postoji pitanje na koje netko neće znati odgovor. Putnici savjetuju putnike. I to super funkcionira.
- Iznenadi me kad ljudi znaju odgovore na neka suluda putanja, tipa gdje parkirati u Kazahstanu i kako stopirati kroz Iran. Sviđa mi se što ta grupa na neki pozitivan način ruši stereotipe o nepouzdanim mjestima ili opasnim zemljama za koje se na kraju pokaže da to uopće nisu - komentirao je s osmijehom.
Jedna od čestih rasprava u grupi (uz opetovana pitanja o Istanbulu) je ona o putovanju s agencijom naspram samostalne organizacije puta. Svaki put kad netko pokrene tu temu, gorljiva rasprava i svađe ne izostanu. Evo što Šestan misli o tome.
- Rasprave “agencija ili solo” su bespredmetne. Naravno, kad netko gleda aranžman agencije i onda krene isto kombinirati sam, obično će mu ispasti povoljnije, ali to nisu isti hoteli, isti letovi, nema transfera... Naravno, agencije nisu Caritas i naravno da i one moraju nešto zaraditi, ali ne bih se složio da deru. Da deru, bile bi pune love, a ne na rubu opstanka. Naravno, treba paziti koja je agencija za što specijalizirana, ne može netko tko je dosad radio samo autobusna putovanja po Europi odjednom voditi u Indiju. Kod nas svi misle da znaju sve pa zato mnogi često dožive loša iskustva s agencijom - komentira Vlado koji osobno preferira agencije, prvenstveno lokalne, a preko agencije uvijek kupuje i aviokarte. Ne za europska putovanja i niskotarifne kompanije, nego za daleke letove s nekoliko presjedanja i vezanih letova.
- Ako nešto pođe po krivu, a kad puno putujete uvijek se može nešto dogoditi, onda imate koga nazvati da vam nađe najbolju varijantu povratka ili promjene leta. I to sve za 100, 200 kuna provizije, mislim da je to toga itekako vrijedno - navodi primjer te na kraju obavezno ističe:
- Naravno, ja sam svjestan da postoje mladi putnici koji imaju ograničena sredstva i koji ne žele i ne mogu si priuštiti komfor. Oni neka putuju kako god mogu, samo neka putuju.
Kako putuje već nekoliko desetljeća, zamolili smo ga da usporedi putovanja nekad i sad.
- Prije je bilo puno teže putovati, danas je jednostavnije i jeftinije. Ali opet, kad gledaš stare putopise, vidiš da su se nekad ljudi više bavili kulturom, upoznavali odredište, danas im je važnije ležati na plaži i uloviti dobru fotku za Instagram. Meni je stvarno nezamislivo proputovati pola svijeta da bih ležao na plaži i čitao knjigu, ne privlači me to ni na Maldivima, ni na našoj obali - smije se.
Laičkom analizom pitanja i objava na grupi Šestan primjećuje da aviokompanije s akcijskim cijenama karata uvelike diktiraju interes za pojedine destinacije. Tako se u grupi, uz pitanja o europskim putovanjima, gotovo svakodnevno pokreće tema Istanbula, posljednje dvije, tri godine drastično je skočio interes za Zanzibar, a zbog jeftinih letova i jeftinog smještaja među mladim je putnicima uvijek popularna Azija. Putovao je puno, ali iskreno kaže da ne zna broj zemalja koje je posjetio. Ne bilježi zemlje kao ispunjene ciljeve, važne su mu destinacije i što u njima želi vidjeti. Tako su, unatoč impresivnoj činjenici da je obišao 70 posto svijeta, ostala dva mjesta koja mu je velika želja posjetiti.
- To su otoci Galapagos u Ekvadoru i Uskrsni otoci kod Čilea. I u jednoj i u drugoj zemlji sam bio, ali nisam na tim mjestima, i to mi je na popisu želja - kaže Vlado Šestan koji se tjedan prije našeg razgovora vratio iz Indije, a sad se, nakon kratkog boravka u Zagrebu, priprema za sezonu skijanja koja za njega traje nekoliko mjeseci.
Komentari (0)
Komentiraj