BRANKA KAMENSKI

‘U 52 minute prikazali smo lik i djelo zaboravljenoga genija hrvatske kulture Veselka Tenžere‘

Branka Kamenski
 Goran Mehkek/Cropix
“Kao što ne možete postati liječnik bez anatomije, ne biste trebali dobiti ni diplomu novinara bez položenog ‘kolegija Tenžera’”

- Godinama sam razmišljala kako je Veselko Tenžera - bez obzira što su mu nakon smrti bile objavljivane knjige njegovih kritika, eseja i feljtona, ali uglavnom na inicijativu njegovih kolega i prijatelja - zapravo zaboravljeni genij hrvatske kulture - kaže Branka Kamenski, autorica HTV-ova dokumentarnog filma “Tenžera, podstanar u novinama”.

- Kad biste danas napravili na ulici anketu s pitanjem “tko je bio Tenžera”, mogla bih se kladiti da bi od njih pedeset, tek dvoje-troje znalo odgovor.

Premijera na HTV1

Tenžera je doista jedan od najvećih simbola naše ignorancije prema pravim vrijednostima u hrvatskome društvu. Kad sam vidjela tko se sve posljednjih nekoliko desetljeća nametnuo u našem medijskom prostoru, svejedno je li riječ o kulturnjacima, znanstvenicima, povjesničarima, političarima ili novinarima, dobila sam želju da nekako u taj naš javni život pokušam ugurati i Veselka Tenžeru. Stoga, bude li i jedan gledatelj HTV-a, nakon što odgleda moj dokumentarni film, poželio u knjižnici posuditi jednu njegovu knjigu, ja sam svoje napravila - dodaje Branka Kamenski, čiji će dokumentarac u ponedjeljak 28. rujna u 20.10 sati biti premijerno emitiran na HTV1. Prije toga u četvrtak film će se prikazati i u Histrionskom domu u Zagrebu.

Uz pomoć Tenžerinih kolega i prijatelja, autorica Branka Kamenski te direktor fotografije Ivan Kovač i montažer Hrvoje Mršić uspjeli su sažeti u 52 minute život i djelo jednog od najvećih hrvatskih pisaca i novinara druge polovice 20. stoljeća. Naime, ove godine, na 35. godišnjicu Tenžerine smrti, gledateljima HTV-a otkrit će se fascinantan život čovjeka kojega se i obožavalo i omalovažavalo; ciničnog i melankoličnog; nesretnog i zaigranog, jednog riječju - jedinstvenog Veselka Tenžere.

Nepotkupljivost

Tenžera je cijeli svoj radni vijek proveo kao novinar u Kulturnoj redakciji Vjesnika, dok nije tragično umro na operacijskome stolu 1985. godine, samo deset dana nakon 43. rođendana. O Veselku Tenžeri, toj karizmatičnoj osobi koju je publika čitala i voljela, a šefovi jedva podnosili, jer je svojom intelektualnom nepotkupljivošću i domoljubnim nabojem uvijek bio u koliziji sa službenom politikom tadašnjega vremena, govore njegovi kolege i prijatelji Igor i Slavica Mandić, Igor Zidić, Josip Pavičić, Milan Ivkošić, Zlatko Vitez, Miroslav Ćiro Blažević, Marko Grčić, Željko Žutelija, Zdravko Zima, Seadeta Midžić...

Snimanje filma počelo je lani u listopadu.

- Sve bih mnogo prije završila da se nije dogodila korona. Ovako, morala sam čekati da završi karantena, pa da se zaključno uputim na Vis, gdje je Tenžera bio u vojsci, i snimim potrebne kadrove. Svi sugovornici, a ima ih popriličan broj, čak jedanaest, bili su mi od velike pomoći, svi su odmah pristali na razgovor jer su Tenžeru iznimno cijenili, a posebno zahvaljujem Tenžerinim kćerima Marini i Ani, koje su mi otvorile vrata svoga i nekad Veselkova stana, te omogućile snimanje fotografija iz obiteljskog albuma - kaže Branka Kamenski koja je nerijetko isticala da je upravo Veselko Tenžera bio i ostao njezin uzor.

- Kao što ne možete postati liječnik a da ne položite anatomiju, tako mislim da ne biste trebali dobiti ni diplomu novinara a da ne položite “kolegij Tenžera”. Jer on je savršenim stilom pisao o svemu: književnosti, likovnosti, kazalištu; o sportu, politici, društvu. Iako je cijeli život radio u Vjesniku, dakle u dnevnim novinama, danas se njegovi tekstovi čitaju kao da su napisani jučer. I upravo zato, Veselko Tenžera samo je formalno bio novinar, a zapravo je bio jedan od najboljih pisaca suvremene hrvatske književnosti - govori Branka Kamenski.

14. svibanj 2024 22:26