USPON I PAD FAŠIZMA

LORDAN ZAFRANOVIĆ Kontroverzni 'Testament' prikazat će u riječkom HNK

'Zalazak stoljeća (Testament L.Z.)', nastao u koprodukciji s TV Zagreb, premda na Hrvatskoj televiziji nikad nije prikazan, autorova je oporuka za krvavo 20. stoljeće

Kontroverzni hrvatski redatelj sa češkom adresom Lordan Zafranović će 12. veljače u 19 sati u HNK Ivana pl. Zajca prikazati svoj dokumentarac iz 1993. godine, „Zalazak stoljeća (Testament L.Z.)“, epski zapis uspona i pada ustaškog režima u Hrvatskoj.

U 2015. obilježava se 70 godina od završetka Drugog svjetskog rata, posljednjeg svjetskog rata u njegovom klasičnom poimanju. Odjeci tog rata i dalje su prisutne u hrvatskom društvu, te će ovaj film pronaći svoj put do publike koja je spremna učiti iz pogrešaka povijesti, ali i one publike koja je, u kontekstu otvorenog društva spremna polemizirati sa Zafranovićevim zaključcima filma. Ova projekcija predstavlja dobru priliku za to, jer će se nakon projekcije održati moderirani razgovor sa samim redateljem Lordanom Zafranovićem.

„Zalazak stoljeća (Testament L.Z.)“ (190', Austrija, Hrvatska, Češka, Francuska), nastao u koprodukciji s TV Zagreb (premda na Hrvatskoj televiziji nikad nije prikazan), autorova je oporuka za tada umiruće, krvavo 20. stoljeće. Fokusiran je na jedan od njegovih u hrvatskom društvu najkontroverznijih perioda, vrijeme NDH. Film je izgrađen od arhivskih snimaka nastalih u produkciji „Hrvatskog slikopisa“, NDH-ovskog filmskog poduzeća, koje autor kombinira sa snimkama sa suđenja Andriji Artukoviću (ministru unutrašnjih poslova u Pavelićevoj vladi) te s presjekom vlastitog filmskog opusa i zaključno, sa snimkama rata 1990-ih koje zloslutno poentiraju da rat nikad nije završio.

Film će biti prikazan u sklopu filmskog ciklusa u kazalištu nazvanog „Kino Pobjeda“ u kojem će jednom mjesečno i zaključno sa svibnjem i proslavom Dana oslobođenja grada Rijeke biti prikazan po jedan dokumentarni ili igrani film koji tematizira fašizam. Osim „Testamenta“, bit će to uglavnom filmovi koji dosad nisu prikazani pred hrvatskom publikom.

'Kino Pobjeda' - novi filmski ciklus u riječkom HNK

Zafranović „Testament“ zaključuje riječima: „Da bismo imali pravo da govorimo o zločinu tuđina, moramo najprije govoriti o zločinima koje su počini li oni koji su izašli iz vlastitog naroda."

„Kino Pobjeda“ zajednički organiziraju riječka Udruga UKUS i HNK Ivana pl. Zajca.