BORIS LJUBIČIĆ

Od radova za Savez komunista Hrvatske, do predizbornih plakata iz 90-ih, za različite hrvatske političke stranke

1989. 11. kongres SKH

 /Press
Izložba u Puli ‘Boris Ljubičić: Slike vremena – dizajn i politika‘ obuhvaća dizajnerske radove nastale od 1970-ih do 2000-ih godina koje povezuje tema politike

U četvrtak 23. studenog u 19 sati u Galeriji HUiU u Puli otvara se izložba Boris Ljubičić: Slike vremena – dizajn i politika. Izložba obuhvaća dizajnerske radove nastale od 1970-ih do 2000-ih godina koje povezuje tema politike, u rasponu od plakata, preko vizualnih identiteta, kampanja i objekata u javnom prostoru, do samoiniciranih projekata i novinskih tekstova. Izložba je izvorno predstavljena u HDD galeriji u Zagrebu u ljeto 2022, te je potom gostovala i u Splitu. U Puli, u prostoru Hrvatskog udruženja interdisciplinarnih umjetnika ostat će otvorena do 21. prosinca, a njen kustos je Marko Golub, koji u svom tekstu piše:

"Izložba Slike vremena – Politika i dizajn, u kustoskoj koncepciji Marka Goluba, donosi kritičku refleksiju na radove Borisa Ljubičića koji su više ili manje eksplicitno doticali politička i društvena pitanja, koja su desetljećima jedna od središnjih u njegovom dizajnerskom radu. Ona okuplja plakate, vizualne identitete, polemičke tekstove, dokumentaciju o različitim kampanjama i intervencijama u javnom i medijskom prostoru, naručene i samoinicirane radove nastale od prve polovice 1970-ih do 2000-ih godina za različite prilike i kontekste, a moguće ih je grupirati u pet cjelina.

Prvu čine plakati i vizualni identiteti za velike političke manifestacije, primjerice 10. i 11. Kongres Saveza komunista Hrvatske, kao i natječajni rad za dizajn 9. kongresa SKH, nastali u rasponu od 1980. do 1989. godina, u kojima Ljubičić tematizira odnos prema političkim simbolima socijalizma s idejom da ih propita, sagleda iz novog rakursa i stavi u neočekivane odnose. U drugoj pratimo predizborne plakate nastale tijekom 1990-ih godina za različite hrvatske političke stranke (Koalicija, HNS i drugi) koje karakterizira snažan konfrontacijski naboj u eri načelnog višestranačja.

Treća cjelina donosi neke od najpoznatijih i najnagrađivanijih Ljubičićevih radova, antiratne plakate iz ranih 1990-ih, kao što su Krvatska, Read Between the Lines, logo Vukovar, Dubrovnik – To be or not to be, ali i nekoliko manje poznatih s istom temom.

Četvrta cjelina ukazuje nam na kontinuitet Ljubičićevog zagovaranja redizajna vizualnog identiteta države, odnosno na činjenicu da njegovi počeci sežu u razdoblje prije 1990. godine i jugoslavenski period njegove dizajnerske karijere – hrvatskom vizualnom kodu prethodio je redizajn zvijezde, kako glasi naslov jednog od njegovih tekstova na stranicama onodobne stručne periodike, a na sličnim polazištima nastaje i niz radova na temu identiteta Europe i Europske Unije koji su kulminirali njegovim idejnim projektom Europa 2020.

image

Welcome to Europe 2002.

/Press
image

1991. Vukovar logo

/Press

Posljednja cjelina donosi niz radova u kojima Ljubičić reagira na aktualna društvenopolitička zbivanja, ili daje nova čitanja važnim zbivanjima iz naše prošlosti, poput plakata 1941 – 1981. kojim ustanak i socijalističku revoluciju u Hrvatskoj dovodi u zajednički kontekst s onovremenom pojavom punka, plakata Vrč ide na vodu dok se ne razbije (objavljenog kao plakat Međunarodnog dana muzeja 1990, ali nastalog godinu dana ranije) kojim komentira preslagivanje svijeta nakon pada Berlinskog zida i nagovještaja završetka hladnoga rata, kao i brojnih samoiniciranih radova i kampanja kojima brzo reagira na dinamičnu političku atmosferu u Hrvatskoj od kasnih 1990-ih naovamo.

image

1900. Zastava RH

/Press
image

1991. Krvatska

/Press
image

1994. Read Between the Lines

/Press

Kako piše na stranici dizajn.hr:Svim ovim temama Ljubičić prilazi na angažiran, intelektualan i duhovit način, ugrađujući u njih uvijek i dah svog vlastitog "političkog" projekta, nadahnut nekim snažnim utopističkim uvjerenjem da dizajn može biti instrument integralne društvene transformacije. To leži u srži čak i Ljubičićevih identitetskih projekata, koji sami po sebi ne bi bili politički da nema njegovog ustrajanja kako je dobra, logična, moderna i jezgrovita vizualna komunikacija pretpostavka svake rasprave o jednako tako uređenom društvu. Svaki Ljubičićev dizajn se stoga može čitati kao iskaz o mogućoj transformaciji, o onome što bi moglo biti, o kontradikcijama komunikacije u našem dobu slika, ali i o "odgovornosti dizajnera prema društvu i vremenu", kako glasi jedan od Ljubičićevih slogana otisnut uz njegov autoportret.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. svibanj 2024 04:04