OPREČNA MIŠLJENJA

Dizajneri u šoku zbog novih dresova Vatrenih: ‘To rade jako, jako loše. I partijska zastava je imala kvadrat...‘

Predstavljanje novih dresova hrvatske nogometne reprezentacije.
Na fotografiji: Dominik Livaković, Bruno Petković, Martin Baturina, Marko Pjaca

 Damir Krajac/Cropix
‘Ja bih volio da se uključi naš izričaj. Neka bude kvadratić, ali s malo više srca‘, kaže modni dizajner Juraj Zigman

Hrvatska nogometna reprezentacija ima novi domaći i gostujući dres za novi ciklus, uključujući nadolazeće Europsko prvenstvo u Njemačkoj. Novo ruho reprezentacije predstavljeno je u City Centru East u Zagrebu, a Hrvatski nogometni savez o dresovima se oglasio i službenim priopćenjem, o čemu je pisao i Jutarnji list.

Povodom predstavljanja za mišljenje smo pitali dizajnere, koji su o redizajnu vizualnog identiteta hrvatske nogometne reprezentacije iznijeli ponekad i oprečna mišljenja.

Dizajnerica vizualnih komunikacija Ira Payer (Superstudio Zagreb) dizajn novih dresova pozdravlja.

"Glavni dresovi mi izgledaju odlično! Sistem izmjeničnih kvadrata je logično interpretiran i ovaj dizajn mi je puno draži od sitnog uzorka koji kad je primijenjen na tkanini podsjeća na stolnjak. Da na novim dresovima mogu nešto promijeniti, ja bih zrcalila uzorak, naprosto zato što nikad ne želim dati gušta nikome tko uživa u šahovnici koja počinje bijelim poljem", kaže Payer.

Boris Ljubičić, istaknuti dizajner kojemu je prošle godine uručena Nagrada Hrvatskog dizajnerskog društva (HDD) za životno djelo te autor originalnog ‘kockastog‘ dresa hrvatske nogometne reprezentacije, za novo rješenje, pak, nema riječi hvale.

"Pokušavaju slijediti ranija rješenja, ali to rade jako, jako loše. Ogromni kvadrati negiraju igru kvadrata koja je prije postojala", mišljenja je Ljubičić, koji u šali kaže da je i partijska zastava imala jedan kvadrat, ali je bio veći od zastave.

O B dresu, pak, kaže da on stara boljka.

"Nikako da shvatimo da on mora, kao i A dres, imati kvadrate. Ali ne ovakve. To moraju biti plavo-bijela polja. Tu imamo neka tamna polja koja naginju prema crnom, romboide i dijagonale... Hrvatska zastava i hrvatski identitet ne poznaju tu boju. Čak i zemlje poput Njemačke, koje imaju crnu boju na zastavi, je ne koriste. Naime, neugodna je. Dakle, mi tu radimo neke čudne kombinacije. Da je kombinacija plavo-bijela, igrači bi se bolje vidjeli na terenu", objasnio je svoj stav.

Otkrio je i da i sam upravo radi na dresu - onome za navijače. Kada ne može raditi dres za one za koje bi trebao, napravio ga je, kaže, za navijače.

"Na leđa dresa sam stavio broj dvanaest jer su navijači dvanaesti igrač. Ideja je sljedeća...Kvadrati u sebi skrivaju slovo ‘H‘. Više su me puta pitali zašto kvadrate nismo zaštitili pa sam morao objasniti da se kvadrati zapravo ne mogu zaštititi. No, originalno rješenje s kvadratima bi se eventualno moglo. Ali ja sada radim na hrvatskim kvadratima koji se zovu hvadrati", podijelio je Ljubičić.

image

dizajn Borisa LJubičića

/Boris Ljubičić
image

dizajn Borisa LJubičića

/Boris Ljubičić
image

dizajn Borisa LJubičića

/Boris Ljubičić
image

dizajn Borisa LJubičića

/Boris Ljubičić

Oko kombinacije plavih i bijelih kvadrata, zamisli Borisa Ljubičića, s dizajnerom se slaže i Davor Bruketa (Bruketa&Žinić&Grey).

"Hrvatski dresovi glavni su razlog što Hrvatska ima prepoznatljiv vizualni identitet u svijetu. To je strateški resurs, iznimno važan komunikacijski alata za zemlju u kojoj živimo. Kontrolu nad tim resursom prepustili smo globalnoj kompaniji koja nije odradila loš posao za glavni dres, ali potpuno je podbacila u dizajnu plavog dresa koji je trebao biti kombinacija plavih i bijelih kvadrata kao što je originalno zamislio autor hrvatskog vizulanog identiteta Boris Ljubičić. Žao mi je što taj važan I osjetljiv projekt nismo dali u ruke čovjeka koji ga je originalno osimislio", priznaje Bruketa.

Zadovoljan novim dresovima nije niti modni dizajner Juraj Zigman koji kao zamjerku ističe banalnost.

"Kao što uvijek ponavljam; kada to radi netko izvana, onda se to odrađuje. Žao mi je što nisu bili uključeni hrvatski dizajneri i ljudi iz struke iz ovog podneblja. Možda bi nas predstavili drugačije. Imam osjećaj da se sve vrti oko kvadratića. Prebanalno je. ‘Hrvatska je kvadratić, ajmo ga još uvećati i to odraditi‘. Ja bih htio da se raspiše natječaj i da hrvatski dizajneri i grafičari daju prijedloge. Ja bih volio da se uključi naš izričaj. Neka bude kvadratić, ali s malo više srca. Velika je stvar što smo prepoznatljivi u cijelom svijetu, no to ne znači da se ne možemo razigrati. Cijeli nas svijet raspoznaje po kvadratićima, no zašto nas ne bi poznavao i po dizajnu", komentira Zigman koji spornijim od dva dresa smatra onaj tamniji.

image

Predstavljanje novih dresova hrvatske nogometne reprezentacije

Damir Krajac/Cropix

"Znam da se ljudima on više sviđa, no kada ga malo bolje gledaš, on nema nikakve veze s nama. Ukošena pozicija kvadrata me asocira na ciljnu zastavu. Možda će na terenu izgledati efektno, ali meni se ne dopada", komentira Zigman te dodaje: "Ako mene pitate, to nije to, ali da imamo i najgori dres, a da nam je rezultat vrhunski, to bi bilo najvažnije. Nadam se da ćemo imati super rezultat i svi se ponovno veseliti, kakav nam god dres bio".

image

Ira Payer

Luka Gerlanc/Cropix

"Ako će igrači bolje igrati u novom dresu, super, ali ja tu ne vidim neku pretjeranu razliku u dizajnu. I dalje su to kockice, samo povećane. Valjda slijede logiku da će pri snimanju iz daleka veće kockice biti uočljivije, ali mislim da smo mi prepoznatljivi po malim kockicama. One su male i na samom grbu pa meni takve imaju smisla. Ja to ne vidim kao značajni redizajn. To mi više djeluje kao: ‘Napravimo redizajn da navijači kupe nove dresove‘. Je li to poput redizajna pametnog telefona gdje na novoj verziji nema ništa stvarno novo u odnosu na prethodnu, već je poanta da se proda ili je to stvarno redizajn, ali nije toliko uočljiv?", promišlja dizajner Ivan Friščić, koji kao pozitivni iskorak ističe Livakovićev dres.

"Njegov zeleni dres s uzorkom koji asocira na godove mi izgleda super. On mi je lijep i kod njega se vidi neki pomak", zaključuje Friščić.

image

Predstavljanje novih dresova hrvatske nogometne reprezentacije

Na fotografiji: Dominik Livaković

Damir Krajac/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. travanj 2024 14:02