Na početku svake godine većina nas donosi razne odluke kojima nastojimo poboljšati svoj život i riješiti se loših navika, a jedna od njih je i organizacija doma. Da se taj pojam ne odnosi samo na puko raščišćavanje ladica i polica, potvrdila nam je i profesionalna organizatorica, vlasnica tvrtke slagalicaorganiziranje, Tamara Kajari. Ona u svojoj knjizi "Ne daj hrpi da te iscrpi" i na prvom hrvatskom portalu za online edukaciju o osobnoj organiziranosti donosi brojne savjete za organiziranje te se bavi organizacijskim savjetovanjem više od trideset godina.
Kod savjetovanja oko organizacije stambenih prostora Tamara uvijek naglašava da dom treba biti utočište, a ne skladište.
Početak je važan
- Najveći razlog neorganiziranih stambenih prostora je prevelika količina stvari, uključujući i namještaj. Onaj tko kupuje previše ili čuva previše, napunit će svaki ormar i nikada ih neće imati dovoljno. Previše je uvijek previše i nema tog sustava pohranjivanja koji će stalni ulaz stvari u prostor držati pod kontrolom. Način života u kojem je ulaz stvari veći od izlaza tj. raščišćavanja, uvijek ide nauštrb prostora, financija i u konačnici mentalnog zdravlja osobe - ističe, a većina nas ne zna niti kako uopće početi.
- Najbolje je početi upravo od smanjenja količine stvari, a to znači od raščišćavanja (engl. decluttering). U većini domova najveći problem su papiri i odjeća, ali uvijek savjetujem da svatko počne s onom kategorijom stvari koja mu najviše remeti svakodnevni život, a to nije jednako kod svih. Na primjer, nekome tko zbog nereda u papirima zaboravlja plaćati račune ili gubi važne dokumente sigurno neću savjetovati da počne s raščišćavanjem odjeće nego ćemo krenuti upravo od papira i kućne arhive. Netko drugi, možda unatoč papirnatom neredu, ima veće probleme od digitalnog nereda u svom računalu pa ćemo početi s tom kategorijom. Poanta je u što bržem smanjenju stresa jer to osobi pokazuje moć organizacije te joj daje motivaciju za dalje - savjetuje Tamara Kajari.
Koje su po vama najveće "boljke" ili slabe točke naših domova, koje nas guraju u kaotičnu svakodnevicu, zanima nas.
- Najslabije točke su plohe na koje je najlakše nešto odložiti. Blagovaonski stol, stolić za kavu i kuhinjske radne površine često postaju mjesto 'privremenog' odlaganja papira, torbi i kojekakvih sitnica. Trosjedi i pod postaju mjesta na kojima se nakupljaju odjeća ili igračke. Jutra su stresna zbog traženja ključeva od stana ili auta, a popodnevni povratak kući izaziva grč u želucu jer nered šalje poruku da osoba živi u kaosu. Takav dom nije utočište, nego kontinuirani izvor stresa - upozorava i ističe da čak i kad prostor ima neka tlocrtna tj. fizička ograničenja, ipak na vlastitu svakodnevicu utječemo najviše mi sami.
Okolnosti
- Imam klijente s dobro organiziranim malim stanovima, ali i one s kaotičnim domovima na nekoliko etaža. To je uvijek zato što je naš prostor zapravo ogledalo našeg uma, a to znači naših prioriteta, navika i (pod)svijesti. Najkraće rečeno, osoba koja ima posložene stvari u svojoj glavi imat će pod kontrolom i svoj prostor. Izuzetak su naravno, izvanredne okolnosti poput male bebe u obitelji, bolesti ili recimo preseljenja - objašnjava Kajari.
Pitamo Tamaru u čemu najčešće griješimo kod novogodišnjih odluka i zašto često jako brzo od njih odustanemo.
- Dva su glavna razloga za to. Prvi je pogrešna očekivanja. Većina ljudi ne voli promjene koje uključuju rad na sebi, samokritičnost i samodisciplinu. Uz to, instant kultura u kojoj živimo dodatno promovira brza i laka rješenja i to izaziva pogrešna očekivanja kod ljudi (brzo i lako mršavljenje, brza i laka zarada i sl.).
Kad se pokaže da je ipak potreban plan i trud, ljudi uglavnom odustanu. Drugi razlog je nedostatak organizacijskih vještina. Bez njih niti najbolje promišljena odluka ili želja neće moći biti ostvarena jer ju osoba jednostavno neće znati uskladiti sa svojim svakodnevnim životom i olakšati si provedbu - kaže, a za kraj ostavljamo pitanje ove specifične godine koja je počela zaista objektivno loše. Je li sad uopće dobar trenutak za organizaciju doma ili se treba koncentrirati na to da uopće "nekako izguramo" dan?
Dom kao lijek
- Uvijek je dobar trenutak za organizaciju, a pogotovo u teškim vremenima. Pritom ne mislim na nepotrebne kupovine trendovskih stvari za interijer nego na pretvaranje svog doma iz izvora stresa u lijek protiv stresa - zaključila je Tamara Kajari.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....