One se najčešće odnose na naplatu posredničke provizije od obje ugovorene strane (prodavatelja i kupca), na nelegalne posrednike koji nisu upisani u Registar posrednika u prometu nekretnina, zatim na konkurenciju stranih neregistriranih posrednika te na nelojalnu konkurenciju.
No, kako je objasnila Lada Košuta Vukić iz Komisije, ako su kupac i prodavatelj bili upoznati s naplatom provizije od obje strane te potpisale ugovor s posrednikom, nije riječ o prekršaju. Međutim, moglo se čuti kako često dolazi do traženja naplate bez pisanog ugovora ili se razgledavanje nekretnine uvjetuje potpisivanjem ugovora, što nije u skladu sa zakonom. Neke od pritužbi odnose se i na slučajeve dvostruke prodaje, kao i opstruiranja prodaje, a sve to šteti ugledu struke.
Kako bi se utvrdile osnovne smjernice ponašanja u posredovanju u skladu s načelima odgovornosti, istinitosti, učinkovitosti i transparentnosti, tijekom 2020. u Pravilnik o programu osposobljavanja posrednika uvršten je Kodeks etike u poslovanju posrednika u prometu nekretnina. Međutim, još oko 22 posto popisanih posrednika nije potpisalo Kodeks. Iz tog razloga pokreće se nova kampanja da bi ga što više posrednika potpisalo i prihvatilo u svojem radu, a namjera je implementirati ga i u izmjene Zakona o posredovanju u prometu nekretnina, uz mogućnost kažnjavanja. Naime, trenutačne sankcije odnose se na opomenu te objavu imena prekršitelja ili ilegalnih posrednika na stranicama HGK, a Zakon o posredovanju predviđa i novčane kazne.
- Svrha je Kodeksa podizanje kvalitete usluge posrednika, zaštita klijenata, osiguranje poštene tržišne utakmice i stvaranje uvjeta za stjecanje povjerenja korisnika - rekla je Lada Košuta Vukić, dodajući da se prijavitelji pritužbi upućuju i na Državni inspektorat.
Vedrana Filipović-Grčić, pomoćnica glavnog državnog inspektora, rekla je da je od siječnja do listopada ove godine Državni inspektorat zaprimio 2602 prijave potrošača u vezi s posredovanjem u prometu nekretninama, što je, usput rečeno, samo 1,3 posto od ukupnog broja zaprimljenih prijava potrošača.
- U tri slučaja utvrdili smo obavljanje djelatnosti bez rješenja nadležnog ministarstva, a ukupno su obavljena 42 nadzora na temelju Zakona o posredovanju, u kojima je utvrđeno 20 povreda zbog kojih su poduzete propisane upravne i prekršajne mjere. Kontrolirane su i obveze prema Zakonu o zaštiti potrošača u dijelu omogućavanja podnošenja prigovora potrošača, odgovora u propisanim rokovima na prigovore potrošača, kao i sporadični slučajevi nepoštene poslovne prakse prema potrošačima - rekla je Vedrana Filipović-Grčić, ali je ujedno istaknula da Državnom inspektoratu lani usred pandemije područje prometa nekretninama nije bilo toliko u fokusu.