State of the art

Top rasvjeta i svjetlosna rješenja za stanove i urede u zagrebačkoj Hektorovićevoj ulici

Teela - ovjesna svjetiljka od tkanine. Osim što tijelo mijenja boju iz tople u hladnu i obrnuto (sukladno dobu dana ili kako je isprogramirano), sama tkanina skuži kao akustični element te apsorbira određeni postotak zvuka koji ulazi u nju

 Vedran Peteh/CROPIX
Svjetiljke se danas rade od recikliranih materijala, a mogu i imitirati Sunčev ciklus, podići raspoloženje...

Austrijski Zumtobel Group prisutan je u Zagrebu od 2008. godine. Posjetili smo njihov novouređeni ured i showroom u jednom, koji je upravo otvoren u Hektorovićevoj ulici.

Rasvjeta je bitan element uređenja, iako se pritom često zanemaruje. No, dokazano je da može utjecati na fizičko i psihičko zdravlje ljudi, i pozitivno i negativno. Utjecaj rasvjete posebice je važan kad se u nekom prostoru provodi puno vremena, kao što su uredi.

image

Ured i showroom nalaze se u prizemlju Grand Centera

Vedran Peteh/CROPIX

Nezavisne studije koje su proveli internacionalni instituti i sveučilišta, kao što su Double Dynamic Lighting Study te Bioadaptive Lighting, potvrđuju da pomno odabrana svjetlosna rješenja pozitivno utječu na zaposlenike, a znanstveno-istraživački rad nepristrane agencije Gruppe Nymphenburg pokazuje da smanjuju i glavobolju. Slična iskustva ima i tvrtka Zumtobel Group s podružnicom u Zagrebu: nakon implementiranja rasvjetnih rješenja u prostore nekoliko klijenata, poslodavaca koji zapošljavaju više stotina ljudi, primijećen je osjetan pad uzetih dana bolovanja zaposlenika, a u jednoj retail trgovini došlo je do rasta prodaje za 10%.

image

Teela - ovjesna svjetiljka od tkanine. Osim što tijelo mijenja boju iz tople u hladnu i obrnuto (sukladno dobu dana ili kako je isprogramirano), sama tkanina skuži kao akustični element te apsorbira određeni postotak zvuka koji ulazi u nju

Vedran Peteh/CROPIX

NAJNOVIJI TRENDOVI

Zumtobel Group, sa sjedištem u austrijskom gradu Dornbirnu, međunarodna je grupacija za svjetlosna rješenja u vidu proizvodnje visokokvalitetnih svjetiljki te dobavljač inovativnih rješenja i pratećih usluga sa svojim robnim markama Thorn i Zumtobel. Tvrtka je u Zagrebu prisutna od 2008. godine, a od 2014. nalazi se u Hektorovićevoj ulici, u prizemlju Grand Centera. Na istoj je lokaciji upravo otvoren novouređeni ured i showroom u jednom, koji smo posjetili kako bismo doznali ponešto o najnovijim trendovima u svijetu rasvjete.

image
Vedran Peteh/CROPIX

Svjetiljke VAERO by Zumtobel jedinstvene su na tržištu zbog svog prepoznatljivog dizajna: kada su ugašene, potpuno su transparentne i gotovo nevidljive, a kada su upaljene, izgledaju kao da lebde

image
Vedran Peteh/CROPIX

- Trend je da čovjek ne upravlja rasvjetom direktno, nego se ona automatski kontrolira i prilagođava potrebama, ovisno o tome tko je u uredu, koji zadatak odrađuje te, naravno, koje je doba dana i kakve su vremenske prilike. Danas se svjetiljke rade od recikliranih materijala, vodiči bez halogena, spojevi se zatvaraju laserski. Puno pažnje pridaje se detaljima, završnoj obradi, te je uz efikasnost najbitnija kvaliteta svjetla koje izlazi iz same svjetiljke, a ne kvantiteta - kaže Denis Biškup, brend menadžer za premium brend Zumtobel u regiji 30 država srednje i istočne Europe.

image

Human Centric Lighting - osoba je osvijetljena. Čovjek je u centru i svjetlo se prilagođava čovjeku (vizualizacija koncepta)

Vedran Peteh/CROPIX

Tvrtka svojim klijentima nudi savjetovanje o pametnoj kontroli rasvjete, ugovaranje rasvjete, usluge dizajna i upravljanje projektima rješenja rasvjete po principu "ključ u ruke", kao i nove digitalne usluge usmjerene na povezivanje sa sustavima za upravljanje zgrada i vanjskih sustava rasvjete. Glavna je misao tvrtke, ističe Biškup, unaprijediti kvalitetu života, uštedjeti novac kroz manju potrošnju električne energije zbog učinkovitosti LED modula te ponuditi cjelovita rješenja, od onih svakodnevnih koja korisnicima mogu unaprijediti ili sačuvati zdravlje i raspoloženje pa do "state of the art" rješenja za one koji žele ostaviti "wow" dojam na svoje posjetitelje ili zaposlenike. No, kupce ne žele inspirirati samo svjetlosnim rješenjima, nego ih podržati i na njihovu putu prema održivosti.

image

Primjer kako je za određene boje odjeće u trgovini potreban drugačiji izvor svjetla kako bi se prikazale vjerodostojne boje kao na Sunčevoj svjetlosti. Ovdje se vidi da topliji izvor osvjetljava toplije boje, a hladniji (više bijeli) hladnije

Vedran Peteh/CROPIX

KLIMATSKA NEUTRALNOST

- Kao korporacija, posljednjih godina puno radimo na tome da podignemo održivost na vrlo visoku razinu, a jedan od glavnih ciljeva je postići klimatsku neutralnost do 2025. u našim proizvodnim prostorima, fokusirajući se na električnu energiju iz obnovljivih izvora - ističe.

image

Food niša: ovdje se može prikazati kako određene biljke ili hrana (riba, sir, delikatese…) izgledaju pod određenim svjetlom. To se koristi uglavnom u supermarketima da se naglasi svježina voća/ribe/mesa

Vedran Peteh/CROPIX

U novootvorenom uredu integrirana su rješenja koja pozitivno utječu na atmosferu i kreativnost, bilo da je riječ o svjetlosnim rješenjima koja služe kao dodatni akustični elementi u prostoru i mogu se u potpunosti reciklirati ili svjetiljkama koje imitiraju Sunčev ciklus i omogućuju djelatnicima prilagodbu situacije u prostoru prema vlastitima potrebama putem pametnih telefona ili web sučelja.

image

Svjetiljke javne rasvjete postavljene u "ulici" koja vodi do konferencije

Vedran Peteh/CROPIX

ZONE S PRIČOM

Sam prostor podijeljen je u nekoliko vizualno odvojenih zona. U Thorn zoni je umjetna ulica sa stupovima s vanjskom rasvjetom, dio Zumtobel odnosi se na uredsku rasvjetu i rasvjetu za retail i muzeje, slijede BackOffice dio, International dio s akustičnim svjetiljkama... Svaka zona ima svoju priču.

- Rijetko prodajemo rasvjetna tijela, mi prodajemo rješenja. Akustični elementi i svjetiljke koje imitiraju Sunčev ciklus dio su Zumtobel brenda. Akustične svjetiljke u sebi, umjesto određenih aluminijskih ili plastičnih dijelova, imaju premium tkaninu ili spužvu koje apsorbiraju zvuk. Efekt je teško riječima objašnjiv, kada uđete u prostor s takvim svjetiljkama, sve postaje kristalno jasno u nekoliko sekundi. Tehnologija koja imitira Sunčev ciklus zove se Tunable White by Zumtobel te svjetiljka mijenja intenzitet i boju: ujutro je toplija i nježnija, tijekom dana jačeg je intenziteta i više bijela, a u poslijepodnevnim i večernjim satima opet ide više na narančastu i manji intenzitet kako bi se simulirao zalazak Sunca - opisuje Biškup.

image

Denis Biškup, brend menadžer za premium brend Zumtobel u regiji 30 država srednje i istočne Europe

Vedran Peteh/CROPIX

SUSTAV UPRAVLJANJA

Od nekoliko parametra svake svjetiljke, preko zgrade do cijelog naselja

Kompletno svjetlosno rješenje podrazumijeva i korištenje sustava upravljanja.

- Pravi je smisao pametne rasvjete da ona zna što vi "želite" bez da izvadite mobitel iz džepa, otključate ga, otvorite aplikaciju i pokrenete akciju/scenu. Mobilni uređaji i tableti su odlični za nadzor ili upravljanje kada niste u prostoru, no kada ste u prostoru, želite da je sve na automatici i da zapravo koristite prostor bez puno prekidača ili tipkala. Preko pametnog telefona možete doslovno kontrolirati nekoliko parametara svake svjetiljke pa do upravljanja grupama/scenama i cijelim objektima/zgradama, pa i naseljima na jednostavan pritisak gumba. Bluetooth povezanost je trend u posljednjih godinu, dvije jer nema potrebe za dodatnim provlačenjem elektroinstalacija - objašnjava Biškup.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 07:48