Nakon što su u siječnju 1989. svoj prvi proizvod po prvi put javno pokazali na sajmu automobila u Detroitu, u svibnju su na prve test vožnje automobila novog svjetskog premium auto branda Japanci američke novinare hrabro (ali i vrlo mudro) pozvala ne u blisku im Kaliforniju nego u daleku Njemačku, domovinu svojih najvećih tržišnih takmaca.
Time su im htjeli jasno pokazati koliko su odlučni, ozbiljni i ambiciozni, ali im, među ostalim, dati i priliku da novi auto isprobaju na tamošnjim na brzinska ograničenja imunim autocestama.
No, prije no što su vidjeli da novitet juri brže od konkurencije na travnjaku kraj Toyotinog ureda u Kölnu kratko im se obratio i prvi generalni direktor Lexusa Dave Illingworth rekavši: “Znamo da je izazov velik, da su marke poput BMW-a, Mercedesa i Jaguara potrošile desetljeća da stvore svoj prestižni imidž, no stvorit ćemo ga uskoro i mi - Lexusovi auti bit će najbolji na svijetu!“
Illingworth je tim riječi ukratko sažeo bit zamisli koju je Eiji Toyode u kolovozu 1983. iznio na tajnom sastanku vodstva Toyote. Vitalni sedamdesetogodišnjak tad je poželio da njegova tvrtka za izvoz u SAD kreira “posve novi auto koji će biti ravan najboljima na svijetu.“
U tu je svrhu pokrenut projekt F1 (u kojem je slovo F nije bila kratica riječi formula nego flagship), na kojem će se u narednim godinama izredati 60 dizajnera i 1400 inženjera u 24 tima te 2500 tehničara i drugih pomoćnih radnika. Koji su napravili više od 400 prototipova (od kojih je 100 poslano na crash test, dok su testni primjerci po Europi,
Japanu i Americi prešli čak 4,3 milijuna km) te prijavili čak 300 različitih patenata koji su svoje mjesto našli u brandovom broju jedan - Lexusu LS 400, a sve to stajalo je ogromnih milijardu dolara!
U težnji da stvore savršeni auto za američko tržište išlo se čak i tako daleko da se inzistiralo da njegova težina i aerodinamika moraju pripomoći i tome da auto postane prvi premium novitet koji će trošiti najviše litru benzina na 9,57 km da se za njega ne bi morao platiti takozvani Gas Guzzler porez, koji je tad od startnih 500 dolara (za 9,56 do 9,14 km po litri) obrnuto proporcionalno s brojem pređenih kilometara rastao do maksimalnih 3850 dolara (za 5,31 km i manje).
Veliki značaj dat je i servisno prodajnoj mreži - prodajni saloni morali su prodavati isključivo Lexus (vlasnici su ih morali biti spremni urediti i prije nego što su vidjeli aute koje će prodavati), a od prodavača i servisera se očekivalo da stvore poseban, prisan odnos s kupcima.
Baš Lexus tad je stvorio i zanimanje kolaudator, odnosno izmislili su djelatnika koji prima vozilo na servis i komunicira sa strankom u kuti ili odijelu, ponašajući se prema njoj kao prema VIP gostu u vrhunskom restoranu. Lexus je tako razvio novu kulturu prilagođenu kupcima luksuznih auta, pa se može reći i da model LS 400 ne samo da je pokazao da su Japanci u stanju proizvesti vodeći premium auto na svijetu, nego je s njim Toyota i posve redefinirala automobilski luksuz.
LS 400 u američke salone stigao je u rujnu 1989., a u odnosu na konkurentske njemačke premium limuzine nudio je više luksuza za bitno manju cijenu - svega 38.000 dolara.
Magazin Car and Driver ocijenio ga je u pogledu udobnosti vožnje, upravljivosti i performansi boljim i od Mercedesa 420SEL (koji je tad u SAD-u stajao 63.000 dolara) i BMW-a 735i (dostupnog za 55.000 dolara), a John McElroy, urednik cehovske publikacije Automotive Industries nazvao “tehnološki naprednijim od svega s čime se natječe”. No, i savršenstvo je imalo manu.
Već u prosincu primljene su pritužbe dva kupca, koje je Lexus odmah ispitao i ustanovio da tempomat zna zablokirati te da zbog lošeg ožičenja može doći do prekida veze između alternatora i akumulatora, kao i da se plastični poklopac stražnjeg stop svijetla u kabini deformira na jakom sunca. Na prvi pogled činilo se da bi to mogao biti smrtni udarac za tek rođeni brand, no ono što je mirisalo na tržišnu i marketinšku katastrofu Lexus je pretvorio u novi trijumf.
Odmah su priznali greške i samoinicijativno pokrenuli opoziv svih 8000 dotad prodanih automobila koji su odradili u svega dva tjedna. Tehničari su kupce osobno nazivali i dogovarali popravak te im nakon njega aute vraćali oprane i s punim spremnikom, a išlo se na ruku i onima koji su živjeli daleko od prodajno-servisnih centara, odnosno tehničari su putovali do njihovih gradova i tamo problem rješavali u iznajmljenim radionicama! Bio je to uistinu savršeni opoziv, dotada jedinstven u povijesti autoindustrije.
Prilično skup, ali i neviđeno isplativ, jer su se brojni Amerikanci tad nepovratno zaljubili u Lexus. I te je godine, novi brand u SAD-u prodao 16.302, a sljedeće 1990. čak 63.534 automobila. Iste godine započeo je i izvoz Lexusa u Veliku Britaniju, Švicarsku, Kanadu i Australiju, kao i širenje ponude, pa brand brzo u svoj program dodaje manje limuzine i terence, potom i coupé-cabriolet i kompakt, a na koncu i superautomobil LFA.
Za pogon svojih automobila Lexus je u startu koristio isključivo benzinske V8 i V6 motore, a sklonost prestižnim inovacijama demonstriran je i 2005. predstavljanjem modela RX 400h, prvog svjetskog serijskog hibridnog vozila u premium segmentu. Ekološki osviješteni vozači tad su napokon na tržištu mogli pronaći neki podosta prihvatljiv kompromis automobilskog luksuza i brige za okoliš.
Hibridni pogon godinu kasnije je s modelom GS 450h uveden i u limuzine, a danas je dostupan u cijelom proizvodnom programu Lexusa. Od 10 milijuna dosad u svijetu prodanih automobila s Lexusovom značkom (do veljače 2019.), njih čak 14,5 posto (odnosno 1,45 milijuna!) su hibridi, premda su u ponudi tek 14 godina.
Posve električni auto u Lexusu još uvijek nisu uspjeli razviti, a dizelski pogon ponudili su tek dva puta u svojoj povijesti - u modelu IS 220d koji su od 2006. do 2013. prodavali samo u Europi (uključivo i Hrvatsku) te modelu LX 450h kojeg od 2016. nude u Rusiji, od 2017. u Indiji i Novom Zelandu, a od 2018. i u Australiji...
UKRATKO
Eiji Toyoda pokreće najvažniji i najskuplji projekt Toyote u njezinoj povijesti - osnivanje vlastitog premium branda, I samo dvije godine kasnije napravljen je prvi od 450 prototipova, a 1989. godine predstavljen i prvi serijski model - Lexus LS 400.
Šest je godina i milijardu dolara Toyota utrošila za stvaranje savršenog premium auta za američko tržište, a s njime ne samo da je zauvijek promijenila predrasudu da japanski auti podrazumijevaju samo trajnost i pouzdanosti nego i posve redefinirala pojam automobilskog luksuza
Dvije godine nakon predstavljanja svojeg prvog SUV-a (LX 450), Lexus lansira i prvi svjetski luksuzni crossover SUV - RX 300. Taj model 2005. dobiva i hibridiziranu benzinsko-električna verziju - RX 400h, prvi svjetski premium SUV s hibridnim pogonom.
Brand radi i svoj prvi “toples” automobil - 1991. godine lansirani GT model SC (SC 400/SC 300) u drugoj su generaciji pretvorili u coupé-cabriolet SC 430. Dizajn je potpisao kreator Priusa Grk Sotiris Kovos, a sportski novitet pokretao je V8 sa 288 KS.
Dvije godine nakon pokretanja proizvodnje u Kanadi, prve Lexusove izvan Japana, Lexus se kao brand predstavio i u svojoj matičnoj državi (dotad su tamo nuđeni svi njihovi modeli, ali pod drugim imenima, s Toyotinom značkom i drugačijom opremom).
Lexus je svijetu predstavio IS F, prvi tvrtkin serijski automobil koji je ponio elitnu značku F, oznaku za liniju modela s najvišim performansama kreiranu u sportsko-razvojnom odjelu, a iste godine otvoren je i prvi Lexusov prodajni salon u Hrvatskoj.
Lexus na sajmu automobila u Ženevi lansira i prvi svjetski premium kompakt s hibridnim pogonom - CT 200h, a nakon tri desetljeća proizvodnje cestovnih krstarica 2018. se okreće i prema vodi, za koju izgrađuje 20-metarsku luksuznu sportsku jahtu LY 650.
U tek trećoj godini života Lexus je u SAD-u prodao više auta od Mercedesa, a iste godine tamo dobiva i prvu veliku J.D. Power nagradu - u klasi luksuznih brandova proglašen je najboljim u kategoriji zadovoljstva kupaca prodajnim i servisnim iskustvom.
LS 400 je uvijek bio vrlo popularan u Velikoj Britaniji, u Rusiji sad dobro stoje LX 570 i RX 270, a čak 95 posto Lexusa prodanih lani u zapadnoj i središnjoj Europi bili su hibridi!
Za Spielbergov SF film Specijalni izvještaj Lexus je 2002. izradio konceptni dvosjed bez motora 2054, a funkcionalni IS F na Fashion Nightu 2008. u Varšavi predstavila je Sharon Stone..
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....