SLATKIŠ NA STRUJU

Sjajan u vožnji, šarmantan izgled i vrhunska tehnologija: Testirali smo električni Fiat 500e

Već je tridesetak vozila u Hrvatskoj sa "šasijom" koja ispunjavaju uvjet za poticaje od 1. lipnja ove godine
Fiat 500e
 Darko Tomaš/CROPIX

Tri najvažnije stvari odmah na početku: ovo je potpuno novi, mjerama raskošniji Fiat 500, isključivo je električni model i da, u ovakvom gradskom automobilu prema našem mišljenju, u ovom trenutku električni pogon najviše ima smisla. Kada na te tri činjenice dodamo i šarmantan prepoznatljiv izgled i hrpu šik i šminkerskih detalja, talijanska priča o gradskom slatkišu na struju je zaokružena.

image
Fiat 500e
Darko Tomaš/CROPIX

Međutim, ideja o električnom Fiatu 500 nije od jučer. Podsjetimo: od 2013. do 2019. električni 500 prodavao se u SAD što se može gledati kroz prizmu pionirskog pothvata i svojevrsne probe za ono što slijedi. Sada u vrijeme opće elektrifikacije novi Fiat 500 na struju ulazi u ring s brojnim modelima koji su pristigli u posljednjih nekoliko godina.

Vizualno jako podsjeća na dosadašnji 500 koji je i dalje u ponudi kao hibrid, no kompletan je izgled moderniziran. I novi je model jasno prepoznatljiv kao 500, a nove značajke dizajna prirodno se uklapaju u poznate retro elemente.

image
Fiat 500e
Darko Tomaš/CROPIX

Uzmimo, na primjer, prednja svjetla: poznati okrugli farovi reinterpretirani su i opremljeni novim oblim svjetlosnim potpisom. Poklopac motora je također redizajniran i djeluje šire, a šire je i trapezoidno ispupčenje na mjestu rešetke hladnjaka s utisnutom oznakom 500 umjesto logotipa Fiat.

Gledajući s boka, novi 500 djeluje niže i skladnije i vrata se sada bolje vizualno uklapaju, a imaju kvake umetnute su u karoseriju što je još jedan tipičan "talijanski detalj". Premda je kompletna forma identična dosad poznatom modelu, straga bismo izdvojili novi dizajn svjetala.

image
Fiat 500e
Darko Tomaš/CROPIX

U usporedbi s postojećim 500, novi talijanski "gradski mišić" na novoj platformi je narastao za 5,6 centimetara u dužinu i 6,1 centimetar u širinu i s dosadašnjim modelom dijeli samo oko četiri posto komponenti. Usto, sada dolazi s dva centimetra većim međuosovinskim razmakom i pet centimetara širim tragom kotača.

Veće proporcije osjećaju se i u kabini. Širina interijera i komfor koji novi centimetri donose daju intenzivniji osjećaj prostranosti i prozračnosti, posebno u prednjem dijelu s osjetno više mjesta nego u manjem modelu, naročito po širini i s prirodnijim smještajem na širokim, udobnim sjedalima.

image
Fiat 500e
Darko Tomaš/CROPIX

Po nama, u odnosu na prethodnika tu je i najveći dobitak po pitanju komfora jer više nije tako tijesno za ramena i napokon se ne sjedi kao na "barskom stolcu".

U novom Fiatu 500 sada je posebno poboljšan interijer, a koriste se reciklirani materijali i eko koža. Nadzorna ploča pak, sada sadrži samo nekoliko gumba.

image
Fiat 500e
Darko Tomaš/CROPIX

Osim sedam-inčnog zaslona instrumenata, tu je i 10,25-inčni infotainment zaslon koji uparuje dva smartfona u isto vrijeme. Osim toga, komforu vožnje pridonosi i oprema poput automatskih dugih svjetala, tempomata, bežičnog punjenja smartfona, stražnje kamere, ili kočenje u nuždi s detekcijom pješaka i biciklista...

Elektromotor Fiata 500e isporučuje 118 KS i 220 Nm na prednju osovinu, a ubrzanja su sjajna: za 3,1 sekundu stiže do brzine od 50 km/h, a do 100 km/h treba mu 9,0 sekundi.

image
Fiat 500e
Darko Tomaš/CROPIX

Litij-ionska baterija koju isporučuje Samsung kapaciteta 42 kWh nalazi se između osovina na podu automobila i povećava težinu za oko 290 kg na 1,3 tone u odnosu na manji 500, a prema WLTP-u, osigurava doseg od najmanje 320 kilometara.

Praktično, ipak malo manje km (do 300), a cijeli tjedan se možete voziti gradom i prigradskim naseljima b¸ez dopunjavanja baterije, nekih 260 do 280 kilometara s potrošnjom od oko 18 kWh/100 km.

image
Fiat 500e
Darko Tomaš/CROPIX

Kada je došao vikend, za samo 35 minuta dopunili smo bateriju s 18 na 80 posto na brzom punjaču od 50 kW (za 90 minuta ide na svih 100 posto), a što nam je osiguralo izlet u Zagorje s vožnjom u oba smjera od nekih 200 km pa je ostalo "struje" i za idući tjedan.

S druge strane, ako ga punite kod kuće, sve traje ipak dulje: izmjeničnom strujom pri 11 kW traje oko 4 sata, a na uobičajenih 3 kW potrebno je čak 15 sati dok se baterija ne napuni 100 posto.

U vožnji izlasci na bržu otvorenu, ili autocestu očekivano spuštaju doseg, ali kao što smo naveli iz primjera, ni u takvom okruženju 500e nije beskoristan.

image
Fiat 500e
Darko Tomaš/CROPIX

Pomažu i tri načina vožnje kako biste mogli upravljati performansama ili dosegom: Normal, Range ili Sherpa. Osim u klasičnom profilu vožnje Normal, još zanimljivije je voziti u Rangeu, po sistemu "One Pedal". Automatsko usporavanje je toliko snažno da smo masu puta gradom vozili bez da smo jednom taknuli kočnicu, a tim procesom pojačana rekuperacija energije ima efekt blagog povećanja dosega. Za grad sasvim OK, a doseg se itekako produžava.

image
Fiat 500e
Darko Tomaš/CROPIX

Način rada "Sherpa" osigurava najveći mogući domet. U tu svrhu automobil ne vozi brže od 80 km/h, pritisak na papučici gasa posebno se nježno prosljeđuje motoru, a potrošači poput klima uređaja i grijanja sjedala automatski se isključuju – ali se mogu ponovno ručno aktivirati ako je potrebno. Lijepo promišljeno!

U vožnji pak, novi Fiat 500 e lako uspostavlja ravnotežu između udobnosti i stabilnosti i puno je "odrasliji"od prethodnika. U nekim slučajevima, ovjes je malo bučan, a izbočine na tlu prenose se na putnike, ali bitno manje nego dosad.

image
Fiat 500e
Darko Tomaš/CROPIX

U gradu, 3,62 metra dug Fiat 500e je prvak okretnosti s krugom okretanja od 9 metara, a novi senzorski sustav kamera od 360 stupnjeva djeluje poput drona koji kruži iznad Fiata 500e i brine da se ne dogodi oštećenje kod parkiranja.

Upravljivost i držanje putanje u zavoju i na pravcu bolji su nego kod dosadašnjeg modela, naginjanje je pritom minimalno, a "curenje" u zavojima kod forsirane vožnje progresivno i predvidivo.

Fiat je napravio jako dobar posao, 500 je potpuno odrastao i sazrio automobil kojem struja sjajno odgovara, dizajnerski je izveden perfektno, praktičnost i udobnost su jako narasli u odnosu na dosadašnji model dok je sam tehnološki odmak golem.

image
Fiat 500e
Darko Tomaš/CROPIX

Voziti novi Fiat 500e stvarno je pravi gušt, a problem bi mogla biti jedino cijena ovog šarmantnog gradskog šminkera jer starta na 276.412 kuna do registraciji s početnim paketom Icon Launch Edition. Testirana najskuplja verzija La prima Launch Edition stoji 307.192 kuna ali je krcata opremom (vidi tablicu), ali ako računate na poticaje koji kreću s početkom lipnja može se ostvariti izdašna ušteda.

image
Fiat 500e
Darko Tomaš/CROPIX

S obzirom na to da je ove godine prema pravilniku za subvencije broj šasije podloga za tražene poticaja, te da stranka u salonu s prodavačem ispunjava obrasce koji su temelj za isplatu subvencije za električno vozilo, dobra je vijest to što je već tridesetak vozila u Hrvatskoj koja ispunjava uvjet jer imaju "šasiju", te da su za poticaje dostupni odmah.

Ukratko

Električni 500 nije nasljednik sadašnjeg, već zaseban i gabaritima veći model isključivo na struju. Stražnji dio podsjeća na 500X, a spušta se pod kutem od 36 stupnjeva, baš kao što je nekad prvi 500 iz 1957. godine

Jednostavan, ali moderan i nevjerojatno šarmantan interijer novo je remek djelo talijanskih dizajnera. Unutrašnjost je i primjetno šira, a time i komfornija od standardne 500-ice

Prtljažnik je velik kao u standardnom 500 (185 litara), ulazni prostor je velik, a kapacitet mu se povećava rušenjem naslona. Tada, međutim, podnica više nije ravna

Ispod velikog info i multimedijskog ekrana smještene su praktične, fizičke tipke efikasne automatske klime, ispod je i mjesto za brzo bežično punjenje mobitela, a dodatno ispod tipke mjenjača

Svijetla kožna sjedala imaju blago reljefni uzorak, u ručku vrata je utisnut oblik auta i naglasak da proizvodnje u Italiji, a vrata se otvaraju tipkom! Nestane li struje, može i pomoćnom ručicom

Iako je 290 kilograma teži od klasičnog 500, snaga i moment koje elektromotor isporučuje od samog kretanja čine ga startnim i u vožnji i prilikom gradskih prestrojavanja vrlo brzim i okretnim

Na brzom punjaču baterija u samo pola sata opet ima optimalnih 80% kapaciteta. Haubu, ispod koje je e-motor, drže dva automatska nosača

Ispod podne obloge složeni su kit za krpanje gume i kabel za kućno punjenje. U serijskoj opremi, u zasebnoj torbici, dolazi i kabel za punjenje na brzim punjačima (do 85 kW)

Na stražnja dva sjedala ne ulazi se lako, a i ne treba se nadati komforu, posebno ako se prednje malo jače odgurne unatrag. Ali, za djecu ili kraću relaciju može poslužiti

Cijene

Fiat 500e Icon Launch Edition 276.412 kuna

Fiat 500e Icon Cabrio Launch Edition 292.372

Fiat 500e 42kWh La Prima Launch Edition 307.192 kuna

Tehnički podaci

MOTOR

Vrsta sinhroni elektromotor, sprijeda

Snaga 87 kW (118 KS)

Moment 220 Nm

Baterija 42 kWh, litij-ionska, u podnici

PODVOZJE

Pogon prednji

Mjenjač automatski

Ovjes sprijeda McPherson,

poprečna ramena, straga polukrut

Kočnice sprijeda diskovi 281 mm,

straga bubnjevi 203 mm

Gume 205/45 R 17

KAROSERIJA

Dimenzije 363 x 168 x 153 cm

Osovinski razmak 232 cm

Prtljažnik 185 litara

Masa/nosivost 1365/340 kilograma

PERFORMANSE

Najveća brzina 150 km/h

0-100 km/h 9,0 sekundi

Prosječna potrošnja (WLTP) 14,7 kWh/100 km

Max. doseg 320 kilometara

PUNJENJE

Kućno punjenje 15h 45 min

Punjenje AC (22 kW) 8h 45 min

Punjenje DC (50 kW) 35 min (20 do 80%)

OPREMA LA PRIMA - aluminijski naplaci 17” Diamond • metalik zelena boja Ocean • automatska LED svjetla • panoramski zatamnjeni stakleni krov • kromirane dekoracije • multimedija s navigacijom, vezom s mobitelom i ekranom 10,25” • digitalni instrumenti 7” • kožna sjedala • USB ulazi • bežično punjenje mobitela • automatska klima • upozorenje na sudar s prepoznavanjem pješaka i biciklista i automatskim kočenjem • čitanje znakova • senzor mrtvog kuta • adaptivni tempomat • prednji, stražnji i bočni parkirni senzori • kamera • dvobojni kožni volan s dvostrukim servom • kablovi za kućno i brzo punjenje • profili vožnje Normal, Range i Sherpa • čuvanje energije • senzor kiše • naslon za ruke • samozatamnjujući retrovizor • el. paket prozora i retrovizora • vozačko sjedalo podesivo po visini • podešavanje volana po dubini i visini...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. ožujak 2024 17:26