1.5 dCi 4x4 Laureate

Izvedba Dustera koja kvalitetom konkurira i cjenjenijem društvu

Robusna izvedba, podnica udaljena 21 cm i provjerena Renaultova mehanika čine diskontni SUV iz Pitestija uvjerljivim na svim vrstama podloge, a top izvedba s dizelašem od 109 KS i pogonom 4x4 spremna je konkurirati i uglednijim tržišnim suparnicima

Samo 10.950 eura? To ne može biti istina – bila je naša prva reakcija kada nam je s ovogodišnjeg salona u Ženevi, gdje je premijerno prikazana Dacia Duster, javljena cijena osnovne izvedbe rumunjskog offroadera. Nismo mogli povjerovati da kompaktni SUV, rastegnut na solidnih 431,5 cm, može biti tako povoljan. Pa makar bio i pod značkom Dacije, kojoj je cijena i dalje glavni adut u tržišnom okršaju s konkurencijom. No, ubrzo se pokazalo da nije riječ o pokvarenom telefonu. Robusni SUV, opremljen provjerenom Renaultovom mehanikom, te u izvedbama 4x4 učinkovitim Nissanovim pogonom na sve kotače, zbilja dolazi sa cijenom prosječnog automobila niže klase. Barem u osnovnoj izvedbi sa spartanskom opremom i prednjim pogonom, namijenjenoj nezahtijevnoj publici kojoj ne smetaju ogoljene limene površine u unutrašnjosti i opći nedostatak komfora.

No, Duster ne igra isključivo na kartu low-coast filozofije, što postaje jasno ulaskom u neznatno skuplje, ali kudikamo udobnije izvedbe, spremne kvalitetom konkurirati i cjenjenijoj konkurenciji. Posebno je to primjetno za upravljačem testirane top izvedbe, pogonjene dizelašem 1.5 dCi sa 109 KS, s uključivim pogonom 4x4 i najbogatijom opremom Laureate, koja jasno pokazuje da Dacija tržištu ne želi ponuditi samo jeftiniju verziju aktualnih statusnih simbola na četiri kotača. U jednu ruku, Duster tako predstavlja i konačno napuštanje naputaka nekadašnjeg rumunjskog diktatora Nicolae Ceausescua, koji je 1968. sjedajući u prvu Daciju 1100 ocijenio da je izvedba “previše luksuzna za idiote”, nakon čega su u tadašnjoj tvornici u Colibasiju radnici bili prisiljeni izbaciti prema njemu nepotrebne dijelove, poput radija, desnog retrovizora i ventilatora zraka za grijanje unutrašnjosti.

DIZAJN - Ocjena 4

Visoka i mišićava karoserija, sa snažno izbačenim blatobranima i masivnim branicima, nudi kvalitativni odmak od svega što smo dosad vidjeli od Dacije. Doduše, izgled nije futuristički poput onoga kakvog je rumunjska tvrtka prezentirala na konceptu prikazanom 2009. u Ženevi, no kreativni tim predvođen slovenskom dizajnericom Anom Zadnik zaslužuje pohvale. Dobar posao odrađen većim dijelom u Renaultovom dizajnerskom centru u Bukureštu posebno do izražaja dolazi uz pomodnu smeđu boju karoserije i doplatni paket Look, koji za 630 eura donosi alu felge od 16 cola, vanjske retrovizore i krovne nosače u mat boji, ukrasne pragove, zaštitnu podvozja i zatamnjena stražnja stakla. Bez njega dojam je ipak puno skromniji, posebno kada naplatke od lake legure zamijene neugledne plastične ratkape.

UNUTRAŠNJOST - Ocjena 3,5

Za razliku od vanjštine, unutrašnjost ne nudi tračak revolucije i jasno odaje svoje podrijetlo. Prednja armatura presvučena je tvrdom plastikom, nekvalitetni brisači više mrljaju nego čiste stakla, a upravljač ponovno nije moguće namještati po dubini, što otežava smještaj viših vozača. No, dobar osjećaj zato provociraju robusna izvedba i masa od skoro 1300 kg, koje uz visoku poziciju za volanom i odličnu preglednost (barem kada ne pada kiša) vožnju čine iznimno spokojnom. Instrumentna ploča je lakočitljiva i ugodnog osvjetljenja, a zbuniti zna tek prikaz autonomije. Naime, putno računalo dostupnu količinu goriva ispisuje samo do 100 km, a zatim se pali rezerva i brojke zamijenjuju crtice, što djeluje uznemirujuće. No, uzbuna je bespotrebna te vremena za posjet benzinskoj crpki ima i više nego dovoljno. Pomalo tvrda sjedala, od kojih je u opremi Laureate vozačko namjestivo po visini, znaju biti zamorna tijekom dužih putovanja.

No, solidno drže tijelo, čak i kada se agresivnije juri zavojima ili savladavaju vododerine tijekom vožnje po terenu. Prigovori ne dopiru ni sa stražnje klupi, gdje putnici imaju dovoljno prostora za ramena i noge. Pohvale zaslužuje i prtljažnik, koji s osnovnih 475 litara nudi dostatan prostor za ozbilnije tovarenje, a preklapanjem stražnjih sjedala raste do prijevozničkih 1635 litara. Šteta što mu iskoristivost smanjuje izostanak ravne podnice, a smeta i nepraktičan platneni pokrov prtljažnika bez rolo mehanizma. Tijekom vožnje poželjeli smo i veći broj iskoristivih pretinaca, jer oni u vratima jedva primaju i polulitrene boce, a niti onaj ispred suvozača nije razmetljivih dimenzija.

MOTOR I MJENJAČ - Ocjena 4

Kada je riječ o motorizaciji, iznenađenja nema. Ponudu čine provjereni benzinac 1.6 sa 105 KS te dvije izvedbe common-rail dizelaša 1.5 dCi sa 86 i 109 KS. Iako se visoka karoserija ne može pohvaliti uzoritom aerodinamikom, svi odreda se pokazuju dostatnim rješenjem, čak i u izvedbama s pogonom na sve kotače (slabiji dizelaš dostupan je samo u izvedbi 2WD). Razlog tome je i novorazvijeni 6-stupanjski mjenjač, koji se tijekom offroaderskih izleta pokazuje punim pogotkom. Rezerviran za izvedbe 4x4, iznimno kratkim prvim stupnjem poboljšava nastup na neravnom ili strmom terenu, kada Duster vozi pod punim opterećenjem. No, tijekom vožnje po asfaltu zahtijeva privikavanje i tjera na kretanje iz drugog stupnja. Dobro je što za krstarenje uređenom prometnicom pomalo nespretan raspored brzina anuliraju kratki hodovi ručice mjenjača, koja bez ikakvih otpora ili neželjenih zvukova klizi kroz stupnjeve prijenosa.

Od ponuđenih motora najuvjerljivijim se pokazuje snažniji dizelaš, kakav je pogonio i testirani model, spreman uhvatititi stotku za 12,5 s i postići maksimalnih 168 km/h. Uz dostatnu dinamiku i uglađen rad, krasi ga i mala potrošnja – na testu smo u prosjeku trošili svega 7,8 l, što je za auto s pogonom 4x4 puna šaka brade.

PODVOZJE - Ocjena 4,5

Karoserija naslonjena na razvučenu platformu Logana i Sandera (koristi je čitav niz modela koncerna Renault-Nissan, između ostalih i nadolazeći Nissan Juke), i na primjeru Dustera se pokazuje izvrsnom podlogom. Umjesto polukrute osovine, straga se u izvedbama 4x4 nalazi multilink, a uzorite terenske mogućnosti rumunjski SUV može zahvaliti osnaženom ovjesnu, malim prevjesima karoserije i podnici udaljenoj značajnih 21 cm od tla. Za sigurno krstarenje terenom u većini situacija nije ni potrebno posezati za uključivim pogonom 4x4, kojeg je Duster posudio od Nissana. Ipak, u ekstremnim situacijama dobro je znati da se snaga, jednostavnim okretom prekidača smještenog na dnu središnjeg stupa, može ravnomjerno rasporediti na prednju i stražnju osovinu. Također, nudi se i program Auto, posebno koristan tijekom vožnje po kišom ili snijegom natopljenom asfaltu, kada elektronika po potrebi i do 50 posto snage prebacuje na stražnje kotače. Uz doplatni ESP (315 eura) i uvjerljive kočnice, tijekom testa bio je pravi užitak hrabrije ulaziti u zavoje, a jedino čemu smo prigovarali je nešto izraženija buka ovjesa prilikom prelazaka ležećih policajaca.

OPREMLJENOST - Ocjena 3

Za razliku od najskuplje oprema Laureate, koja serijski nudi sve potrebno za udobnu vožnju te ostavlja prostora tek za estetsko dotjerivanje, osnovna oprema Duster djeluje razočaravajuće. Jedino što veseli su dva prednja zračna jastuka i ABS, čime

rumunjski offroader zaslužuje titulu sigurnog automobila. Osim toga, riječ je o potpuno spartanskoj izvedbi, lišenoj bilo kakvog komfora. Posebno bode oči što izbor osnovne opreme isključuje bilo kakvu mogućnost doplate, osim metalik boje ili krovnih nosača. Kupci najjeftinije izvedbe tako su osuđeni na život bez klime, el. podizača stakala, pa i daljinskog zaključavanja. Samim time, kao bolji izbor nameće se srednja izvedba Ambiance, koja uz doplatu za klimu (670 eura) nudi primjerenu opremu.

FINANCIJE I ZAKLJUČAK - Ocjena 4,5

Sjedeći u top izvedbi Dustera, za koju je potrebno izdvojiti masnih 18.450 eura, postavlja nam se logično pitanje – nisu li se možda preračunali u Daciji, ponudivši model koji cijenom nije konkurentan jednoj Škodi Yeti, pa ni znatno bližem Nissan Qashqaiju. No, izravnim sučeljavanjem situacija najednom postaje znatno ugodnija za rumunjsku pridošlicu. Kada se usporede osnovne dizelske izvedbe opremljene pogonom 4x4, pokazuje se da je Duster skoro 4000 eura povoljniji od konkurentnog Yetija, te preko 12.000 eura jeftiniji od Qashqaija, koji pogon na sve kotače nudi samo uz snažniju izvedbu sa 150 KS. Ništa lošije ne prolazi niti usporedbom benzinskih izvedbi, te je sasvim jasno da je, zanemarimo li tehnološki prastaru Ladu Nivu, riječ o najpovoljnijem offroaderu na tržištu. Skladno dizajniran i robusno izrađen, Duster stoga ima jakog tržišnog aduta u rukavu.

Zaključna ocjena 4





TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

MOTOR

Vrsta: turbodizelski, common-rail

Cilindri/ventili: 4/8

Obujam: 1461 ccm

Provrt x hod: 76 x 80,5 mm

Snaga: 80 kW/109 KS pri 4000/min

Moment: 240 Nm pri 1750/min

PODVOZJE

Pogon: uključivi 4x4

Mjenjač: ručni, 6 stupnjeva

Ovjes: sprijeda MacPherson, poprečna ramena, stabilizator, straga multilink, stabilizatori

Kočnice: sprijeda ventilirani diskovi 280 mm, straga bubnjevi, ABS

Gume: 215/65 R16, Michelin Latitude

KAROSERIJA

Dimenzije: 431,5x182x169,5 cm

Osovinski razmak: 267 cm

Krug okretanja: 10,4/10,8 m

Prtljažnik: 475/1635 litara

Spremnik goriva: 50 litara

Masa: 1292 kg

Aerodinamika: 0,42

PERFORMANSE

Najveća brzina: 168 km/h

0-100 km/h: 12,5 s

Potrošnja: 6,5/5,3/5,6 l/100 km

Ispuh CO2: 145 g/km

*tvornički podaci

+ cijena, robusna izvedba, solidna oprema, štedljivi dizelaš, učinkoviti pogon 4x4

- raspored prekidača, tvrda i neugledna plastika, kratki prvi stupanj, buka vjetra

OSIGURANJA I JAMSTVA

Opće: 3 godine/100.000 km

Prohrđavanje: 6 godina

Obvezno osiguranje: 2136 kn

Kasko osiguranje: 3146 kn

Godišnji porez: 600 kn

* ZG zona, bonus 50%

NAŠA MJERENJA

BRZINA I REŽIM RADA

Najveća brzina: 169 km/h

Okretaji pri max. brzini 3900/min

Okretaji pri 130 km/h 2800/min

POTROŠNJA I AUTONOMIJA (km)

Otvorena cesta

6,4 781

Auto cesta

7,5 666

Grad

8,4 595

UBRZANJE

0-40 km/h 2,7 s

0-80 km/h 8,6 s

0-100 km/h 12,8 s

0-120 km/h 21,7 s

0-140 km/h 39,2 s

ELASTIČNOST

60-100 km/h (IV) 9,7 s

80-120 km/h (V) 15,3 s

100-140 km/h (VI) 26,7 s

KOČENJE

100-0 km/h (hladno) 38,8 m

100-0 km/h (toplo) 41m

OSTALE VRIJEDNOSTI

Okretaji upravljača 3,3

Buka pri 100 km/h 70 dB (VI)

Krug okretanja 10,6/11,2 m

Raspodjela težine 62%-38%

Sve izvedbe

1.6 2WD/105 KS 10.945 EUR

1.6 4WD/105 KS 13.000 EUR

1.5 dCi 2WD/86 KS 14.070 EUR

1.5 dCi 4WD/109 KS 16.945 EUR

SERIJSKA OPREMA: ručna klima* daljinsko zaključavanje* putno računalo* grijani i el. podesivi vanjski retrovizori* el. prednja stakla* upravljač i sjedalo vozača podesivi po visini* maglenke* preklopiva dvodjelna stražnja klupa* prednji i bočni zračni jastuci* ABS* zvučno upozorenje za prednje pojaseve* čelični naplaci 16 cola* krovni nosači* vanjske ručice u boji karoserije* ukrasni elementi u sjajnoj smeđoj boji* ukrasni pragovi

DOPLATE: metalik lak 360 eura * radio/CD/MP3 315 eura* el. podizači stražnjih stakala 120 eura* paket Sigurnost (ESP/ASR + kožni volan) 315 eura* paket Look (alu naplaci 16 cola, vanjski retrovizori i krovni nosači u mat boji, ukrasni prag i zaštitna letva sprijeda, zatamnjena stražnja stakla) 630 eura UKUPNO 1740 EUR

MOGUĆA KONKURENCIJA

MODEL Dacia Duster 1.5 dCi Škoda Yeti 2.0 TDI Nissan Qashqai 2.0 dCi Opel Antara 2.0 CDTI Hyundai ix35 2.0 CRDi

Snaga (KS/min) 109/4000 110/4200 150/4000 150/4000 184/4000

Moment (Nm/min) 240/1750 250/1500 320/3000 320/2000 383/1800

Brzina (km/h) 168 174 194 180 195

0-100 km/h (s) 12,5 12,2 9,5 11,1 9,4

Potrošnja (l/100 km) 5,6 6,1 6,4 7,5 5,9

Cijena (EUR) 16.950 20.750 29.040 27.820 28.800

*osnovni dizelaši sa pogonom 4x4

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. svibanj 2024 02:49