IZ HRVATSKIH GARAŽA

Foto: Kultni Renault Safrane BiTurbo rjeđi i od Ferrarija F40 i danas krstari Križevcima

Renault je proizveo samo 806 primjeraka modela Safrane BiTurbo, a barem dva se još nalaze u Hrvatskoj, ovo je jedan od njih

Safrane BiTurbo iz Križevaca

 Darko Tomaš/CROPIX

To su bila vremena... Sportske limuzine europskih proizvođača visoke srednje klase fantastičnih performansi svoj su zenit doživjele 1980-ih i 1990-ih godina.

Za takve modele danas više nema mjesta i nitko ih više ne proizvodi osim, naravno, “njemačkog svetog trojstva”, jer su takvi modeli oduvijek predstavljali okosnicu i samu esenciju tih marki.

Tada se vrijednost automobila još mjerila brojem konjskih snaga i najvećom brzinom čak i kod limuzina, za razliku od današnjice gdje se sve mjeri veličinom ekrana multimedije, autonomnim značajkama za vožnju, veličinom baterije, brzinom punjenja na punjaču za struju...

image

Safrane BiTurbo iz Križevaca

Darko Tomaš/CROPIX

A tada prije tridesetak godina, bilo je pitanje prestiža ne-njemačkih marki ponuditi super snažnu limuzinu, kao poruku “i mi konja za utrku imamo” prema Münchenu, Ingolstadtu i Stuttgartu, ili BMW-u M5, Mercedesu E500 i Audiju 100 S4.

Tada su nastajale najbolje sportske krstarice poput Alfa Romea 164 QV, Lancije Theme 8.32 Ferrari, Opela Lotusa Omega, ili Renaulta Safranea BiTurbo koji su bili su glavni izazivači “trojstvu”, a danas su rijetke zvjerke.

Međutim uspostavilo se, ne toliko rijetke da posljednjeg navedenog iz društva nismo pronašli u Hrvatskoj. Istini za volju, dosta prerađenog prema osobnom ukusu vlasnika, no ispod “individualizirane” optike to je i dalje Renaultova limuzina koja je obilježila jednu važnu epohu marke.

image

Safrane BiTurbo iz Križevaca

Darko Tomaš/CROPIX

Francuski izazivač je u svojoj biti tipična super udobna limuzina s udobnim foteljama i hrpom opreme za najudobniju moguću vožnju, posebice u paketu Baccara. U najboljoj verziji BiTurbo koja se pojavila 1994. godine, baš poput Lancije s Ferrarijem i Opela s Lotusom, za kreiranje svoje super brze limuzine Francuzi su potražili pomoć specijalista, i to njemačkih tunera Hartgea i Irmschera.

image

Safrane BiTurbo iz Križevaca

Darko Tomaš/CROPIX

Cijela uzbudljiva priča o Safraneu BiTurbo započela je s modelom 3.0 V6 RXE Quadra koji je poslužio kao baza i kojem su potom dodani posebni sastojci. Postojeći PRV 3.0 V6 motor preuzet je iz Alpine A610, a nakon kure kod poznatog BMW tunera Hartgea koji mu je podario dva KKK turbo punjača s tlakom prednabijanja od 0,5 bara i dva međuhladnjak, snaga je povećana sa 167 KS na 268 KS uz obilan okretni moment od 365 Nm od 2000/min, što je na sva četiri kotača Quadra pogona prenosio isključivo 6-stupanjski ručni mjenjač.

Safrane BiTurbo je pritom dobio i elektronski podesiv Boge-Sachs ovjes koji je bio neviđena tehnologija u klasi tih godina s tri postavke tvrdoće i tri visine vožnje (normalna, autocesta i off-road).

image

Safrane BiTurbo iz Križevaca

Darko Tomaš/CROPIX

Nadalje, specijalisti iz Irmschera pobrinuli su se za karoseriju, osmislivši decentno “body-kit” koji izdvajaju BiTurbo verziju od svih ostalih. Po svemu, bila je rođena zvijezda Autobahna koja dolazi iz Francuske, a svatko tko je želio udobno i vrlo brzo putovati na “duge pruge” teško da je mogao odabrati bolji auto.

image

Safrane BiTurbo iz Križevaca

Darko Tomaš/CROPIX

Međutim, od 1994. do 1996. proizvedeno je bilo tek 806 primjeraka Safranea Biturbo, što ga je učinilo rjeđim modelom u svijetu čak i od primjerice Ferrarija F40.

Naime, za bolje brojke prodaje kao uteg se pokazala masa od 1726 kg pa je do 100 km/h sprintao za 7,2 sekunde, što je bilo sekundu ili dvije sporije od glavnih njemačkih konkurenata (najveća brzina bila je ograničena na 250 km/h prema njemačkom nepisanom pravilu). Golema prepreka bila je i enormna cijena od tadašnjih 100.000 njemačkih maraka za što se mogao kupiti najbolji Mercedes S-klase ili - stan.

image

Safrane BiTurbo iz Križevaca

Darko Tomaš/CROPIX

Kako nam je rekao hrvatski vlasnik Safranea BiTurbo mehaničar iz Križevaca Marko Kogl (24) koji je aktivan na forumima koji okupljaju vlasnike Safranea BiTurbo, vjeruje se kako ih je danas diljem svijeta preostalo još možda do 500 primjeraka.

Dodaje da u Hrvatskoj danas čak postoji još jedan sjajan primjerak u potpuno tvorničkom stanju, međutim, on se odlučio na masivnu optičku doradu svog primjerka prema vlastitom ukusu što je svojevrsni kuriozitet jer gotovo svi vlasnici vlasnika svoje primjerke ostavlja “u originalu”.

image

Safrane BiTurbo iz Križevaca

Darko Tomaš/CROPIX

Njegov primjerak je uvezen u Hrvatsku 2000. godine kao rabljeni automobil kad je on bio klinac, a bio je to auto snova njegovog oca koji ga je želio kupiti 2008. godine. Međutim izgubio je kontakt s prodavačem i BiTurbo nikad nije stigao u kuću, no kada ga je Marko 2018. godine ponovo vidio u oglasniku nije dvojio oko kupnje i imao je dosta posla da ga uopće dovede u vozno stanje s obzirom na to da godinama nije bio vožen.

Govori nam i da mu je većina ljudi sugerirala kada ga je kupio prije tri godine da ga pokrije i čuva u garaži, međutim on se upustio u projekt opsežne styling prerade i danas vozi ga svaki dan, čak i na pet minuta samo do trgovine.

image

Safrane BiTurbo iz Križevaca

Darko Tomaš/CROPIX

Safrane ga odlično služi, za dijelove se snalazi preko foruma ili eBaya, jer originalnih odavno nema u proizvodnji. “Tek sam na pola puta preuređenja mog Safranea, u planu imam još puno toga, sve preinake radim uglavnom sam, a u svakom trenutku ga mogu vratiti u potpuno originalno stanje ako poželim”, govori nam.

Pretragom internet oglasnika diljem Europe pronašli smo samo jedan primjerak u tvorničkom stanju s 86.000 prijeđenih kilometara što dovoljno govori koliko je Safrane BiTurbo rijedak auto koji za dvije godine i službeno postaje “oldtimer”, a vlasnik za njega traži 26.500 eura.

image

Safrane BiTurbo iz Križevaca

Darko Tomaš/CROPIX

Danas se činjenica što se nije dobro prodavao kao nov prednost jer ih je ostalo malo, a preostali podsjećaju na vremena kada su Francuzi odlučili ne dopustiti Nijemcima i njihovim moćnim limuzinama kako bi gospodarili autocestama, pa čak i onih s osobnim stilskim pečatom vlasnika poput Markovog primjerka.

Ukratko

Otvori za zrak na branicima, novi završetak ispuha i retrovizori te naplaci od 17 cola od Lagune vizualne su preinake koje je vlasnik dodao

Motor ima potpis Hartgea: 3.0 V6 s dva turbo punjača nakon kure kod tunera BMW-a, Safraneu je osigurano 268 KS i 365 Nm od 2000/min koje je isporučivao 5-stupanjski ručni mjenjač

Markov je jedan je od petstotinjak preostalih, a 24-godišnji vlasnik ga je sveobuhvatnim optičkim tuningom preradio prema vlastitom ukusu

Vlasnik je prednji kraj svog BiTurba potpuno izmijenio s maskom, svjetlima i poklopcem motora s verzije faze 2, no ostavio je veliki originalni branik i straga veliki spojler na poklopcu

S aktivnim podesivim ovjesom Safrane BiTurbo bio je jedna od najudobnijih limuzina, a uz lijepu porciju snage i momenta i među najbržima. Poprečni smještaj motora i 4x4 pogon nisu ostavili mjesta za automatik

Od 1994. do 1996. proizvedeno je samo 806 primjeraka Safranea BiTurbo, što ga je učinilo rjeđim modelom u svijetu čak i od primjerice Ferrarija F40

Uz opremu Baccara putnički je prostor u originalu bio obložen i ukrašen kožnim presvlakama i drvenim umetcima, što je Marko zamijenio plavim detaljima i upravljačem iz Lagune

Standardna kožna sjedala uz opremu Baccara nudila su još bolju bočnu potporu i imala su paket “Ergonomics” serijski s elektronskim podešavanjem svih dijelova sjedala za idealnu poziciju

Originalnu ručicu mjenjača vlasnik je također zamijenio, a kuriozitet kod BiTurba je i posebna navlaka za odijela smještena ispod stražnje police

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. travanj 2024 23:27