Velike su šanse da ste dosad već vidjeli snimke električnih auta u plamenu. To je prilično zastrašujući prizor. Dim koji se izvija ispod automobila, vjerojatno osvijetljen iskrama i velikim plamenom koji naizgled nikakva količina vode ne može ugasiti. Ovi se požari toliko često ističu u vijestima i društvenim mrežama da je lako pomisliti da se događaju "non-stop".
Nerijetki opozivi proizvođača zbog rizika od požara također ne pomažu percepciji električnih automobila pružajući još više "municije" protivnicima električnih vozila koji bi željeli da povjerujete da je parkiranje električnog automobila u vašoj garaži jednako opasno kao igranje šibicama na benzinskoj postaji.
Svatko zna što je potrebno da se zapali benzin: mala iskra će biti dovoljna. Zapaljivost benzina čini ga idealnim za unutarnje izgaranje, ali se, uz neoprez, vrlo lako može dogoditi i "vanjsko izgaranje" čemu nerijetko svjedočimo u brojnim požarima benzinaca koji, za razliku od požara električnih auta, ne pronalaze lako put na naslovnice.
Baterijski požari su, s druge strane, malo kompliciranija stvar. Tipična kemijska ćelija baterije u električnom autu puna je egzotičnih komponenti koje su vam možda manje poznate, ali ista kombinacija materijala koja stvara izuzetno energetski gust izvor energije za automobil, također može stvoriti savršene uvjete za stvarno opasan požar.
Požari litij-ionskih baterija obično se događaju zbog nečega što se zove toplinski bijeg.
Tada baterijska ćelija počinje dobivati temperaturu brže nego što je može smanjiti. To se može dogoditi iz različitih razloga, uključujući grešku u konstrukciji baterije ili kvar tijekom punjenja.
Požar, također može biti uzrokovan fizičkim oštećenjem ćelije, što se može dogoditi u težem sudaru ili ako auto prijeđe preko nečega što uspije probiti "oklop" baterije. To može uzrokovati kratki spoj u bateriji, što rezultira vrlo brzim oslobađanjem velike količine energije.
Kako se ćelija pregrijava i energija se oslobađa, unutarnje komponente unutar baterije počinju se raspadati, uključujući zapaljivi elektrolit. To pokreće svojevrsnu zapaljivu lančanu reakciju koja možda neće prestati dok se cijela baterija ne potroši.
Ove vatre mogu gorjeti satima, čak se i ponovno zapaliti nakon nekoliko dana nakon što se ugase.
Srećom, u modernim baterijama postoji mnogo tehnologije koja sprječava da se požar dogodi, uključujući napredno upravljanje toplinom baterije i oklopa za zaštitu baterije od prilikom sudara.
Dakle, jesu li električna vozila stvarno smrtonosne zamke sklone požaru?
Obavljeno je mnogo istraživanja na tu temu i sva su došla do istog zaključka: da je daleko, daleko manje vjerojatno da će se električni automobili zapaliti, nego automobili s motorima s unutarnjim izgaranjem.
Jedna od opsežnijih studija dolazi od švedske civilne agencije za nepredviđene situacije (MSB), koja je 2022. godine navela 23 požara od ukupno 611.000 električnih vozila u prometu. To je u usporedbi s 3400 požara na 4,4 milijuna automobila na benzin i dizel zanemarivo.
Računica je jasna, samo 0,004 posto električnih vozila se zapalilo te godine u Švedskoj, u usporedbi s 0,08 posto automobila s pogonskim motorom na unutarnje izgaranje.
To je 20 puta veća vjerojatnost za požar na benzincu ili dizelašu nego na električnom autu.
EV Fire Safe, australska inicijativa za edukaciju hitnih službi o tome kako sigurno intervenirati vezano uz električna vozila, provela je vlastitu anketu i došla do sličnih brojeva. Prema tom istraživanju, između 2010. i 2020., električno vozilo imalo je 0,0012 posto šanse da se zapali na globalnoj razini.
Međutim, automobili s pogonom na unutarnje izgaranje imali su 0,1 posto šanse za požar.
Naposljetku, Norveška ustanova za obrambena istraživanja (FFI) provela je studiju koja ima drugačiji pristup, proučavajući potraživanja od osiguranja za požare u vozilima. U razdoblju između 2006. i 2016. požari električnih vozila činili su samo 4,8 posto ukupnih požara vozila.
Zanimljivo je da je taj broj znatno pao tijekom razdoblja istraživanja, unatoč tome što je na norveškim cestama bilo sve više električnih automobila. Gledajući podatke iz 2016., samo 2,3 posto požara vozila bilo je zbog električnih vozila.
A što je s prodorom slane vode koja može izazvati samozapaljenje baterije. Brojke je nešto teže pratiti jer se radi o rijetkoj pojavi, ali prema istraživanju američkog NHTSA, između 3000 i 5000 električnih vozila bilo je barem djelomično potopljeno u slanu vodu tijekom uragana Ian 2022. Od njih se zapalilo 36 primjeraka ili oko 0,01 posto.
Dakle, sve ovo jasno pokazuje da su požari električnih vozila izuzetno rijetki, ali, na žalost, mogu biti nevjerojatno intenzivni kada se dogode i zbog toga mnogo interesantniji javnosti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....