TRŽIŠTE

Vlada prihvatila novi Zakon o trošarinama

Od 1. srpnja jeftiniji auti poput Toyote Yaris 1.0 (4391 kn), VW Touareg 3.0 TDI čak 50.299 kn skuplji

Sada je konačno jasno – prema konačnom prijedlogu Zakona o trošarinama pojeftinjuju tek izvedbe s emisijom CO2 do 120 g/km (čime se diči tek njih 17 posto na tržištu) i jedan dio rabljenih, a poskupit će svi ostali. Samim time, ako se želite počastiti luksuznim autom, poput Volkswagen Touarega 3.0 TDI V6 vrijednog 420.390 kuna, požurite. Zahvaljujući emisiji CO2 od priličnih 184 g/km, njemački SUV bi nakon 1. srpnja 2013., kad na snagu stupi novi Zakon o posebnom porezu na motorna vozila, mogao papreno poskupiti. Preciznije, čak 50.299 kuna. Ili čak 12 posto.

Naravno, pod uvjetom da nabavna, tvornička cijena za domaćeg zastupnika ostane ista, tečaj kune prema euru ostane nepromijenjen, PDV i dalje bude 25 posto, a trgovci se i dalje zadovoljavaju maržama kao i danas. Znači, da apsolutno sve bitno za određivanje cijene ostane isto, a promijeni se isključivo novčani iznos državnog nameta. S druge strane, poželite li kupiti Toyotu Yaris 1.0, mališana čija je cijena sada 86.030 kuna, trebali bi nešto uštedjeti.

Preciznije, solidnih 4391 kuna, ako trgovac ne odluči zaraditi na činjenici što država nametima (PDV i trošarina) više ne opterećuje cijenu sa 25.586 kuna, nego, najviše na račun emisije CO2 od tek 110 g/km, sa skromnijih 18.230 kuna. Takvi se izračuni dobivaju prema tablicama konačnog prijedloga novog Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, kojim je predviđeno da se trošarina neznatno smanji na male, jeftine i štedljive aute, a drastično poveća na skuplje, veće i teže, koji samim time i više zagađuju zrak. Pojednostavljeno, pojeftiniti bi mogli auti vrijednosti do 100.000 kuna, kao i svi oni, neovisno o cijeni ili veličini, s emisijom CO2 do 120 g/km, a poskupiti svi ostali.

Novi izračuni pokazuju da će emisija CO2 imati itekakvu vrijednost u budućem izračunu trošarina. Tako bi, primjerice, prestižni Audi A4 2.0 TDI trenutno vrijedan 272.865 kuna, na račun emisije CO2 od 119 g/km, trebao pojeftiniti 7842 kuna, dok bi ipak manje razvikana Škoda Superb 2.0 TDI od 217.470 kuna, zbog emisije od 143 g/km, trebala poskupiti čak 14.509 kuna. A kolika je pritom uloga emisije CO2, najbolje svjedoči što bi Superb, kada bi imao emisiju 119 g/km, ubuduće stajao 207.715 kn.

Znači, ne samo da ne bi poskupio, nego bi bio povoljniji za nimalo zanemarivih 9755 kuna. Sve to, pak, pokazuje da se nije dogodila revolucija u odnosu nacrt prijedloga Zakona, kojega je Ministarstvo financija predstavilo još 2. studenog. Iako je nacrt zamišljen kao uvod u javnu raspravu koja će dati najbolje rješenje, odredbe u bitnome nisu dirane, a prevelikih odstupanja nema niti kod izračuna samih trošarina. Usprkos tome što su u žestoko rezani postoci u tablicama vezanima uz cijenu (u nacrtu Zakona, primjerice, porezna osnovica do 100.000 kn obračunavala se sa 6,5 posto, a u konačnom prijedlogu obračunava se sa tek 2 posto), te malog, ali znakovitog povećanja postotka koji se obračunava na ime emisije C02.

Sada će se trošarina utvrđivati na temelju prodajne cijene vozila, koju novi Zakon određuje na prilično revolucionaran način - kao maloprodajnu cijenu, s carinom i porezom na dodanu vrijednost, ali bez posebnog poreza, odnosno trošarine. A takav, prilično nespretan način obračuna, prislit će trgovce na promijenu politike određivanja konačne cijene, jer će trošarinu morati pribrojati i na svoju maržu, što dosad nije bio slučaj. I za kraj, ali ništa manje važno, izjednačavaju se trošarine na nove i rabljene, što će mnoge kupce iz domaćih salona maknuti na internet stranice inozemnih trgovaca polovnim autima. Ili onih domaćih, koji će nuditi uslugu uvoza rabljenih modela iz jedne od članica EU.

Doduše, izjednačavaje trošarina za nove i rabljene bilo je neminovno, pošto su takve smjernice Europske unije (to je jedna od rijetkih stvari koje je trebalo harmonizirati sa zakonodavstvom EU). No, nije uslišana molba dijela zastupnika o privremenom ukidanju naplata trošarine, čime bi se u ovoj teškoj krizi ipak potaknula prodaja, država bi profitirala na račun količine, a trgovci dobili šansu preživjeti.

I na čemu smo, zapravo, sad? Kako god se uzme, izgledno je da će auti većinom poskupiti, a hoće li mali i ekološki podobni zbilja pojeftiniti, kako je predviđeno prijedlogom Zakona, odlučit će trgovci. Naime, trošarinu će i dalje plaćati trgovci, a tijekom izmjena predstavljenog nacrta Zakona izbačena je i odredba da su trošarinu dužni odrediti neovisno o akcijskim ponudama, kao i da osnovicu za izračun trošarine moraju javno istaknuti. Sve to će im i dalje omogućavati da u slučajevima gdje država labavi pritisak spretno manevriraju s brojkama, pa će stvarna prodajna cijena i u buduće više ovisiti o tome što radi konkurencija, nego, primjerice, o udjelu emisije CO2 ili trošarinama u cjelini. Ukratko, ovisit će o trgovcima, koji jedini imaju moć određivanja cijena.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 03:06